heeft de turbo-olie-aanvoerleiding ergens een restrictie?
heeft de turbo-olie-aanvoerleiding ergens een restrictie?
Weet iemand ook of de D24TIC orgineel een restrictie / orifice / drossel / weerstand /afknijping heeft in de olieaanvoer van de turbo?
Als je leest op internet zijn de meeste aanvoerleidingen vrij klein, AN-3 is van binnen 3.2mm en is al een restrictie op zichzelf.Het viel mij bij vervanging van mijn leiding op dat deze leiding vrij ruim bemeten is met een binnendiameter van rond 5mm.
Nu zou het ook kunnen dat de D24TIC een geknepen banjobout heeft waarmee genoemde leiding op de turbo aangesloten is.Aangezien mijn D24TIC uit verschillende delen is samengesteld zou het dus zomaar kunnen dat ik die restrictie onbedoeld nooit opgenomen heb in mijn aanvoerolie.
Aangezien de brandstofinspuitpomp ook een banjobout heeft met een gekalibreerde boring(voor de vuldruk van de pers-plunjer) zoude turbobanjo ook zo'n restrictie kunnen hebben dacht ik zo.
Uiteindelijk is deze questie belangrijk om de volgende reden;
teveel olieaanvoer kan leiden tot olie meegeven aan turbinezijde en een te lage motoroliedruk voor de rest van de motor
te weinig olieaanvoer kan leiden tot voortijdig kapotlopen van de turbo maar dat zal niemand verbazen denk ik.
Alle meedenken is welkom!