Lazarus resurrected!
06/07
2009Lazarus resurrected!
Al weer enige tijd geleden berichte ik hier dat er gezinsuitbreiding aan zat te komen. De oplettende lezer heeft het wellicht al gezien, de gezinsuitbreiding is er inmiddels. Deze kwam in de vorm van een 940 GL Estate uit 1993 met een D24TIC blok en een M46 bak erachter.
Op marktplaats kwam ik deze auto tegen voor een bespottelijk laag bedrag. Nader kontakt met de verkopende partij wees uit dat de auto een kapotte motor had. Volgens de verkoper een gebroken nokkenas. De auto had mijn interesse gewekt vanwege de lage prijs, maar ook het uitrustingsniveau; grijs lederen interieur, handbediend schuif-kantel dak, electrische ramen rondom, een set unieke lichtmetalen velgen, bagagerolhoes, cruise control, climate control en roofrails. De auto was duidelijk als werkpaard gebruikt, getuige de butsjes aan de buitenkant en het "gebruikte interieur." Sommige lezers weten wellicht dat wij twee paarden hebben en dat wij dus regelmatig met een paardentrailer achter de auto op pad gaan. Nou ben ik vrij zuinig op mijn auto`s, dus zadels, hoofstellen, laarzen, poetsbakken die richting kofferbak gingen, die konden mij wel wat nerveuzer maken. Pas op voor de lak, gooi de kofferbak niet zo hard dicht, is alles wel schoon etc. etc. Om dan nog maar niet te spreken van de nervositeit die ontstond wanneer we op het concoursterrein aangekomen waren en er paarden begonnen te dralen in de buurt van de auto…. Een heus werkpaard, waarbij viezigheid in de auto of een butsje of een dingetje hier en daar wat minder erg zou zijn, was dus wel een wens. Uit het verleden kende ik deze diesels wel, ik heb er menig kilometer in gemaakt, en dat lekkere getokkel staat mij wel aan. Zo begon ik eens n ate denken over de mogelijkheden die deze aangeboden Volvo 940 estate op diesel kon bieden.
Omdat Bouke nog wel handig is met deze dieseltjes en ik Bouke regelmatig spreek en zie, hem maar eens gebeld en gevraagd hoe hij de situatie inschatte en of het mogelijk makkelijk (lees goedkoop) op te lossen zou zijn. Bouke had direct interesse in het project en zag zeker mogelijkheden. Zijn inschatting was dat in het meest prachtige scenario, we slechts een nieuwe nokkenas hoefden te monteren. Die had hij toevalligerwijs liggen, dus al met al zou dat een financiëel interessant scenario vormen. Mijn hebberigheid werd uiteraard wat groter, waardoor ik de waarschuwende woorden van Bouke iets minder aandacht gaf. Hij gaf uiteraard aan dat het wel eens ernstiger kon zijn en dat een nieuwe nokkenas wellicht niet zou volstaan. Na enig wikken en wegen (stammenoverleg!) hebben vrouwlief en ik besloten de auto te kopen. De vrouw zag het natuurlijk wel zitten, haar eigen werkpaard. Mijn toezegging dat er zadelsteunen in gemonteerd zouden worden maakte ook haar hebberig. Ik moest wel een offer brengen; de 960 (Phoenix) moest geschorst worden, want een 940 LPT op G3, een 960 2,5 op benzine en een 940 Estate op diesel alledrie in de verzekering en wegenbelasting, dat zou een erg prijzige aangelegenheid worden.
Een week later werd de auto gebracht. Met Bouke afgesproken dat hij bij hem thuis afgeleverd zou worden. Direct de auto nog even geïnspecteerd en al snel was er consensus dat dit toch wel een leuk exemplaar was, dat in potentie toch zeker een fijne auto kon worden. Onder de kap was het een rommeltje. Er was dooe de ANWB al wat aan gesleuteld om uit te vinden wat het probleem was. Ook een monteur-kennis van de verkoper had wat onder de kap gesleuteld. De kleppendeksel lag er al af, de EGR lag in de kofferbak, de intercoolerslang was er al af, alles om wat ruimte te maken. We hadden nog steeds goede hoop dat het een kwestie van de nokkenas was.
Twee dagen later werkkleding aangetrokken en naar Bouke getogen om met de auto aan de gang te gaan. De eerste focus lag op het proberen vast te stellen van de oorzaak. Dat bleek al vrij snel aan onjuist onderhoud te liggen. De centrale bout van de poelie (die op de distributie zit) bleek niet goed vast gedraaid, waardoor speling kon ontstaan. De speling heeft er voor gezorgd dat de spie, waarmee de poelie op z`n plek gehouden wordt op de krukas, opgevreten werd. Als gevolg daarvan natuurlijk geen juiste afregeling meer tussen krukas en nokkenas, met als gevolg de zuigers die de klepstoters via de kleppen tegen de nokkenas rammen. Deze lag in drie stukken. Altijd fijn om de oorzaak van een dergelijke “storing” vast te kunnen stellen. Na deze constatering verder gegaan met diagnostisch werk; compressie controleren en de werking van alle andere bewegende delen onderzocht. Het viel op dat twee klepstoters niet mee bewogen als we de krukas ronddraaide. Omdat de koppakking toch ook vervangen zou moeten worden, hebben we toen de kop er afgehaald. Toen werd duidelijk dat er twee kleppen krom waren. Jammer, dat was even een tegenvaller. Om verdere besluitvorming zo goed mogelijk te kunnen doen, hebben we de gehele auto aan een grondige inspectie onderworden. De verdere aandrijflijn, remmelarij, ophanging, uitlaat etc. Alles was in goede staat. De vraag was nu dus, gaat er een nieuwe/gereviceerde kop op? Of gaan we kijken naar een ander blok? Toen kwam de tweede tegenvaller; Bouke wist bij Boy ….. in Nijmegen nog een blok te staan. Na een telefoontje viel ook dat plan in het water, want helaas was de boel die nacht afgebrand. Dat betekende dat er nog maar twee opties waren; slopen of een ander kop erop. Dus weer stammenoverleg. Mijn vrouw was na enig beraad tot de conclusie gekomen dat er toch maar een andere kop op moest. Die is er gekomen, bij MRT in Veghel vandaan. Een hele leuke uitdaging.
Op deze tweede dag, waren Bouke en ik allebei erg nieuwsgierig hoe hij zou lopen. We keken uit naar het moment dat we de sleutel om konden draaien. Diezelfde dag nog zou hij lopen, dat wisten we zeker. Alles was voorbereid om de kop er op te zetten. Vadis geraadpleegd voor alle aanhaalmomenten en de exacte methode om de kop er goed op te zetten natuurlijk. Alle kopbouten er in gedraaid met de hand, en toen dus de juiste aanhaalmomenten. Eerst 40, dan 60 en vervolgens 75Nm. Alles ging keurig zoals het moest. Als laatste moesten alle kopbouten 180 graden gedraaid. De eerste 13 deden dat keurig. Bij de laatste (zul je altijd zien) kreeg Bouke een naar gevoel. Het leek of het schroefdraad weg was. Na enig onderzoek bleek het inderdaad zo te zijn. Zelfs 75Nm lukte niet meer, dan draaide de bout al door. We hebben toen nog gekeken hoeveel vlees er nog was, maar uiteindelijk bleek het allemaal te weinig. Toen maar besloten om er even mee te stoppen. Het was al laat, en alles wat we nu zouden proberen, zou rommelwerk zijn. Dat wilden we niet. De volgende dag heeft Bouke de mogelijkheden onderzocht en het plaatsen van een Helicoil zou een goede oplossing zijn. Dit zou zelfs een sterkere verbinding geven dan origineel! Dus besloten dat te proberen. Bouke heeft de Helicoils geplaatst en zowaar, alles ging verder voorspoedig met het monteren van de kop.
Op de derde sleuteldag aan dit project, zou hij toch echt moeten gaan lopen. Tot nu toe had het beest zich maar niet gewonnen willen geven, maar nu zou hij er toch echt aan moeten geloven! Het kwam nu aan op de afrondende werkzaamheden zoals het aansluiten van de verstuivers, egr, intercooler, viscofan, klepdeksel erop, uitlaatspruitstuk, afstellen van de pomp, olie en koelvloeistof verversen en meer van dat soort activiteiten. Na alles een laatste keer nagelopen te hebben, was het moment daar. Lazarus zou uit de doden herrijzen.
Groot was de teleurstelling toen hij niet wou starten. Dat wil zeggen, hij pakte even, om daarna niets meer te doen. We hebben doorgestart tot de accu leeg was, want alle brandstofleidingen waren natuurlijk helemaal leeg, dus de brandstof moest van ver komen. Helaas was de brandstof verder weg dan de accu leven in zich had. Dan maar overstarten van de diesel van Bouke. Ook dat bood geen soelaas. Laatste poging dan maar aanslepen achter de diesel van Bouke. Ik in zijn auto, Bouke in Lazarus. We reden rustig de oprit van Bouke af, maar nog voordat ik tegen de dijk op reed, seinde Bouke al met de lichten. Lazarus was opgestaan! We hadden het voor elkaar! De triomf was groot natuurlijk, want al had het beest zich hevig verzet, uiteindelijk wint de aanhouder.
Eindelijk kon er gereden worden. De eerste 1000km rustig aan doen en niet boven de 3.000rpm komen. Pfoei, wel even wennen als je een getunede 940 lpt en 960 2,5l gewend bent. Hij is zeker niet snel. In vergelijking met die van Bouke ook niet, wat ons toch deed vermoeden dat er iets nog niet goed was. Kon natuurlijk een verstop uitlaatsysteem zijn, of iets anders. Eerst de 1000km maar vol maken. Na 1000km een afspraak gemaakt met Bouke. Kop moest nagetrokken worden en de pompinstellingen gecontroleerd. Ook moest er even gekeken worden of we een oorzaak konden vinden voor het trage van de auto. En er zijn wat startproblemen. Soms moet hij wel 20 seconden rondgaan voor er een teken van leven komt.
Nadat alles gecontroleerd en nagetrokken was, eerst maar weer eens rijden. En ook Bouke was van mening dat hij erg traag en lui was. Op de brug maar eens gekeken en het trage lijkt in verband te staan met de startproblemen, de pomp lekt namelijk, ontdekte wij. Daar moeten we nog even naar gaan kijken. En als we toch met de pomp bezig zijn, dan kan er misschien ook een Maasmodificatie plaatsvinden, want 200pk met Lazarus, dat klinkt wel lekker in de oren....
Er moet op verschillende vlakken nog wel wat aan gebeuren;
Radio inbouwen (gedaan)
Speakers vervangen (gedaan)
Electrische raambediening nalopen (hapert)
Verenigingsbadge op de grille (gedaan)
Nieuwe koplampglazen
Interieur uitmesten en opkalefateren (gedaan)
Flink poetsen (gedaan)
Zadelsteun(en) monteren
Mooie LM velgen eronder (tijdelijk de nova`s met winterbanden, maar Aries zijn inmiddels gekocht, banden er op en rijden)
Ruitensproeierinstallatie fixen
Ruitenwisserbladen vervangen (gedaan)
Raamlijsten voorruit vervangen
Voorruit vervangen
LV portier vervangen
Roest bewerken
Achterklep vervangen
Wat electronica herstellen (3e remlicht, stadslichten/ra-wijzers)
Wit/wit pinkers voor
Witte pinkers zijschermen
Rood/wit/wit/rood achterlichten
Dakspoilertje?
Vloerbedekking vervangen
Tunnelconsole vervangen (gaten)
Blower nakijken
Bumpers in kleur spuiten
Electisch verstelbare/verwarmbare spiegels monteren
Spiegelkappen in kleur