schokdempers en veren achter
schokdempers en veren achter
Hallo, ik heb al veel over het onderwerp gelezen op het forum, maar kan het niet nalaten even jullie advies te vragen voor mijn probleempje.
Vlak voor de vakantie heeft mijn lokale garage de versleten nivomats onder mijn 940 estate uit 1998 gehaald en er nieuwe schokdempers onder gezet.
Maar dat bleken dus gewone Monroes te zijn, zonder steunveren of verzwaarde veren. Maar met mijn sullige hoofd had ik niks in de gaten.
Totdat de wagen volgeladen was en de trekhaak haast over het asfalt schuurde. Tussen de achterbanden en spatborden zat minder dan een vinger ruimte.
Met angst en beven toch naar zuid frakrijk gereden, maar daar hebben we wel wat probleempjes gehad met steile weggetjes, bruggen etc...de trekhaak trok groeven in het asfalt.
Nu geeft mijn garage toe dat ze inderdaad steunveren bij hadden moeten zetten, of mij de keus had moeten geven om dure nivomats te plaatsen.
De garage wil nu steunveren bijzetten, zonder arbeidskosten te rekeken.
Maar ik twijfel nog of ik niet beter voor duurdere nivomats moet gaan. Wat zijn bijvoorbeeld, los van kosten, de effecten voor wegligging, veiligheid, belastbaarheid etc....
En dan twijfel ik nog of steunveren wel voldoende zijn naast de gemonteerde Monroe's of dat ik verzwaarde veren moet bijzetten.
Kortom, ik hoop dat jullie kenners mij een beetje advies kunnen geven, voordat ik weer met mijn nul-komma-nul verstand van auto's naar de garage ga en me met de verkeerde troep naar huis laat sturen......
Oja, kan het zijn dat mijn auto na 3000 km met enkel monroes inmiddels, voor mij onzichtbare, schade heeft opgelopen aan rubbers, banden of ophanging of zoiets, waarvoor ik de garage verantwoordelijk kan stellen....
We zaten namelijk behoorlijk in de rats in Frankrijk met onze 2 kleine kids achterin........blij dat we heelhuids thuis zijn gekomen
Alvast bedankt,
André