Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van FransS/Reverse engineering: van LPE 3 naar LPE 4.2

Reverse engineering: van LPE 3 naar LPE 4.2

19/06

2009

Reverse engineering: van LPE 3 naar LPE 4.2

- Ingediend door FransS
Lid
, op 19 jun 2009
- 5 Reacties -

Op de achtergrond blijft het doorsudderen. Ooit zal Otto op G3 gezet worden.

Nadat  ik Bas het, met alle goeie bedoelingen, het bos in had gestuurd met mijn G3 computer van de sloop (waarmee we hoopten zijn auto op G3 te krijgen), begonnen bij mij steeds meer vermoedens te rijzen dat de LPE computer in mijn auto toch echt afwijkend is van de uitvoering die zo vaak besproken wordt in dit forum. Eerst dacht ik dat ik gewoon een kastje miste uit de sloper. Maar dat was niet zo, leerde ik later.

Tijdens de betaling van ongeveer 400 euro aan de LPG installateur voor het vinden van een slecht contact, wist hij me terloops ook te melden dat  ik een zeldzame, prehistorische, versie van de Vialle installatie in het vooronder en achteronder had liggen.Een zogenaamde versie 3 LPE met een oudste versie pomp. Die pomp leverde bovendien nauwlijks druk meer, was gebleken. Goed, dat laatste is vervolgens weer opgelost met een rit naar Weert, waarna ik wederom een slok euri armer en een gereviseerde pomp rijker de weg op kon. Toen bleef de vraag wat ik nou aan zou moeten met de LPE 3 computer in de auto en de LPE 4.2 op zolder. Om G3 te krijgen is minstens een LPE 4.2 in de auto nodig. Laten ombouwen zou weer een interessant bedrag kosten om een nieuwe kabelboom in te laten bouwen. Rationeel gezien zou dat een onzinnige investering zijn in een duidelijk 'geleefde' auto met nu bijna 460.000 km op de teller. Een schema van de LPE3 installatie is nergens te vinden of te krijgen. Vialle bewaakt die gegevens als zou het om kroonjuwelen gaan...

Dan maar de multimeter, een notitiblok en veel geduld in het gareel brengen. Ik ben er nog lang niet, maar de tussentijdse gegevens wil toch alvast vastleggen. Wellicht kan iemand er zijn voordeel mee doen.

  LPE 4.2       LPE 3       1 rood/wit voeding ICB   idem       2 geel wit lambda sonde massa     idem       3 paars massa ICB   idem       4 paars/wit lambda sonde signaal     idem       5 geel/roze massa LPG drukopnemer   idem       6                 7 oranje TxD ICD   idem       8 wit benzine-injector groep 1     idem       9 bruin Benzine-injector groep 2     idem       10 geel massa LPG keuzeschakelaar   idem       11 bruin LED groen LPG keuzeschakelaar   wit keuzeschakelaar LPG keuzeschakelaar   12 groen LED rood LPG keuzeschakelaar   –       13                 14 oranje/wit sturing onderbreekrelais     –       15 groen LPG afsluiters     idem       16 rood/geel LPG inject.groep 2 LPI injector 3/3   –       17 groen/geel LPG inject.groep 2 LPI injector 4/2   bruin LED groen LPG keuzeschakelaar   18 zwart massa groep 2 (tank)     groen LED rood LPG keuzeschakelaar   19 paars/roze signaal LPG drukopnemer   idem       20                 21 oranje/zwart RxD ICB   idem       22                 23 wit keuzeschakelaar LPG keuzeschakelaar   –       24 zwart/roze voeding LPG drukopnemer   idem       25 blauw/rood motorloopbeveiligingsrelais     idem       26 rood + accu (klem 30)     idem       27 zwart massa motorblok     idem       28 bruin LPGtank vlotter     idem       29 grijs/roze brandstofmeter     idem       30 roze benzinetank vlotter     idem       31 blauw sturing LPI pomp     idem       32 blauw/groen voeding onderbreekrelais     idem       33 grijs/wit LPG inject.groep 1 LPI injector 1/1   blauw/wit LPG inject.groep 1 versterker   34 groen/wit LPG inject.groep 1 LPI injector 2/4   blauw/zwart LPG inject.groep 2 versterker   35 zwart massa groep 1 (+ lambda sonde)     oranje/wit sturing onderbreekrelais                                 Versterker LPE 3               25 blauw/zwart LPG inject.groep 1 versterker in           26 blauw/wit LPG inject.groep 2 versterker in                             19 grijs/wit LPI injector 1             21 groen /wit LPI injector 3                               33 rood/geel LPI injector 2             35 groen/geel LPI injector 4      

 

Het is een hele lijst, maar ik weet even niet hoe ik dit op een andere manier in mijn dagboek moet krijgen.

De uitdaging nu is om uit te zoeken wat de meest economische weg is om de bedrading te veranderen. Een kabelboom van een LPE 4.2 zou wellicht kunnen, maar mischien kan het ook door bij de connector de wijzigingen door te voeren. Moet kunnen denk ik. Een vervolg zal nog komen.

Ondertussen moet ik eerst weer de spaarpot omkeren omdat na verwisselen van twee injectors ik nu wel van een lekkage af ben (en alle injector ondertussen vervangen heb), maar ook tot de ontdekking ben gekmen dat het buisje in injectorzitting twee dat in de injector steekt afgebroken is. Wie verzint nou dat zo'n ding van plastiek moet zijn??? Nou zal toch het spruitstuk eraf moeten  en een nieuwe zitting erop moeten. Dat gaat me veel geld en/of veel tijd kosten voor een auto die ik wel dagelijks nodig heb (dus veel geld)....Cry.

Wordt vervolgd.

  • blog van FransS
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

FransS
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2895 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.