Reverse engineering: van LPE 3 naar LPE 4.2
19/06
2009
Reverse engineering: van LPE 3 naar LPE 4.2

Op de achtergrond blijft het doorsudderen. Ooit zal Otto op G3 gezet worden.
Nadat ik Bas het, met alle goeie bedoelingen, het bos in had gestuurd met mijn G3 computer van de sloop (waarmee we hoopten zijn auto op G3 te krijgen), begonnen bij mij steeds meer vermoedens te rijzen dat de LPE computer in mijn auto toch echt afwijkend is van de uitvoering die zo vaak besproken wordt in dit forum. Eerst dacht ik dat ik gewoon een kastje miste uit de sloper. Maar dat was niet zo, leerde ik later.
Tijdens de betaling van ongeveer 400 euro aan de LPG installateur voor het vinden van een slecht contact, wist hij me terloops ook te melden dat ik een zeldzame, prehistorische, versie van de Vialle installatie in het vooronder en achteronder had liggen.Een zogenaamde versie 3 LPE met een oudste versie pomp. Die pomp leverde bovendien nauwlijks druk meer, was gebleken. Goed, dat laatste is vervolgens weer opgelost met een rit naar Weert, waarna ik wederom een slok euri armer en een gereviseerde pomp rijker de weg op kon. Toen bleef de vraag wat ik nou aan zou moeten met de LPE 3 computer in de auto en de LPE 4.2 op zolder. Om G3 te krijgen is minstens een LPE 4.2 in de auto nodig. Laten ombouwen zou weer een interessant bedrag kosten om een nieuwe kabelboom in te laten bouwen. Rationeel gezien zou dat een onzinnige investering zijn in een duidelijk 'geleefde' auto met nu bijna 460.000 km op de teller. Een schema van de LPE3 installatie is nergens te vinden of te krijgen. Vialle bewaakt die gegevens als zou het om kroonjuwelen gaan...
Dan maar de multimeter, een notitiblok en veel geduld in het gareel brengen. Ik ben er nog lang niet, maar de tussentijdse gegevens wil toch alvast vastleggen. Wellicht kan iemand er zijn voordeel mee doen.
LPE 4.2 LPE 3 1 rood/wit voeding ICB idem 2 geel wit lambda sonde massa idem 3 paars massa ICB idem 4 paars/wit lambda sonde signaal idem 5 geel/roze massa LPG drukopnemer idem 6 7 oranje TxD ICD idem 8 wit benzine-injector groep 1 idem 9 bruin Benzine-injector groep 2 idem 10 geel massa LPG keuzeschakelaar idem 11 bruin LED groen LPG keuzeschakelaar wit keuzeschakelaar LPG keuzeschakelaar 12 groen LED rood LPG keuzeschakelaar – 13 14 oranje/wit sturing onderbreekrelais – 15 groen LPG afsluiters idem 16 rood/geel LPG inject.groep 2 LPI injector 3/3 – 17 groen/geel LPG inject.groep 2 LPI injector 4/2 bruin LED groen LPG keuzeschakelaar 18 zwart massa groep 2 (tank) groen LED rood LPG keuzeschakelaar 19 paars/roze signaal LPG drukopnemer idem 20 21 oranje/zwart RxD ICB idem 22 23 wit keuzeschakelaar LPG keuzeschakelaar – 24 zwart/roze voeding LPG drukopnemer idem 25 blauw/rood motorloopbeveiligingsrelais idem 26 rood + accu (klem 30) idem 27 zwart massa motorblok idem 28 bruin LPGtank vlotter idem 29 grijs/roze brandstofmeter idem 30 roze benzinetank vlotter idem 31 blauw sturing LPI pomp idem 32 blauw/groen voeding onderbreekrelais idem 33 grijs/wit LPG inject.groep 1 LPI injector 1/1 blauw/wit LPG inject.groep 1 versterker 34 groen/wit LPG inject.groep 1 LPI injector 2/4 blauw/zwart LPG inject.groep 2 versterker 35 zwart massa groep 1 (+ lambda sonde) oranje/wit sturing onderbreekrelais Versterker LPE 3 25 blauw/zwart LPG inject.groep 1 versterker in 26 blauw/wit LPG inject.groep 2 versterker in 19 grijs/wit LPI injector 1 21 groen /wit LPI injector 3 33 rood/geel LPI injector 2 35 groen/geel LPI injector 4
Het is een hele lijst, maar ik weet even niet hoe ik dit op een andere manier in mijn dagboek moet krijgen.
De uitdaging nu is om uit te zoeken wat de meest economische weg is om de bedrading te veranderen. Een kabelboom van een LPE 4.2 zou wellicht kunnen, maar mischien kan het ook door bij de connector de wijzigingen door te voeren. Moet kunnen denk ik. Een vervolg zal nog komen.
Ondertussen moet ik eerst weer de spaarpot omkeren omdat na verwisselen van twee injectors ik nu wel van een lekkage af ben (en alle injector ondertussen vervangen heb), maar ook tot de ontdekking ben gekmen dat het buisje in injectorzitting twee dat in de injector steekt afgebroken is. Wie verzint nou dat zo'n ding van plastiek moet zijn??? Nou zal toch het spruitstuk eraf moeten en een nieuwe zitting erop moeten. Dat gaat me veel geld en/of veel tijd kosten voor een auto die ik wel dagelijks nodig heb (dus veel geld).....
Wordt vervolgd.