brandstofpomp gaat niet pompen bij starten,tijdelijke oplosing.
brandstofpomp gaat niet pompen bij starten,tijdelijke oplosing.
Wie kan me verder helpen,ik weet het even niet meer en denk dat er een elektronicaprobleem is. Het probleem is als volgt.
Tijdens het rijden met een snelheid van 30 km/u op een vlakke weg viel de motor stil.
Ik heb niet gesleuteld aan de auto de laatste maanden en zeker niet aan ontsteking of brandstofsysteem.
Even wat gegevens over de motor ; B 230 F,2.3 benzine ,heeft nooit op gas gereden.
Brandstof ontstekingssysteem LH 2.4
Km. Stand ca 300.000.
Onderhoud goed.
Na de uitval de volgende stappen uitgevoerd.
Bougies getest op vonk;Oke
Injectorbrandstofrail losgeschroefd van benzineaanvoer ; Geen benzineaanvoer.
Aansluitingen ( snoertjes ) naar pomp zaten netjes vast.
Injectorrelais gecontroleerd; Multistekker uit regeleenheid gehaald en spanning gemeten op aansluiting nr. 21 is 12 volt dus zou goed moeten zijn.
Vervangen injectorrelais ,brandstofrelais en brandstofregeleenheid leverde ook geen verandering
Brandstof relais uit de module gehaald en punt 30 en 87.2 doorverbonden;Pomp loopt nu wel en produceert benzine.
Ander contactslot geprobeerd,geen verandering.
Maar inmiddels heb ik wel ontdekt dat de motor gewoon loopt en keurig blijft lopen als ik 12 volt spanning zet op punt 87.2 van het brandstofrelais en vervolgens het relais weer terugplaats , brandstofpomp loopt dan uiteraard en wel continu door.
De 12 volt spanning haal ik dan rechtstreeks van de accu.
Tijdelijke oplosing 23-06-09
Omdat ik er nu een beetje genoeg van heb om te blijven zoeken naar de oorzaak van bovengenoemd probleem heb ik het volgende gedaan.
Ik heb een kabeltje gestopt in contact 87.2 waar het brandstofrelais in geplaatst wordt en er spanning op gezet vanaf de verlichting van de sigarettenaansteker.Als ik nu de contactsleutel draai komt er spanning op 87.2 en gaat de brandstofpomp draaien.de auto start en rijdt prima.
Het is een noodmaatregel, later ga ik toch weer verder zoeken naar de oorzaak,ik vermoed dat de aansturing van uit de ecu naar het relais niet correct is misschien een storing in de bedrading.Maarten suggereerde dit ook al.
Ik houd jullie op de hoogte.
Voordeel van dit alles is dat ik mijn auto weer een stuk beter heb leren kennen.
groeten
peter