diesel op benzine
diesel op benzine
Op de terugweg uit Italie moest ik vlak voor Bolzano nog wat brandstof bijtanken om Oostenrijk te halen. Dagteller stond op 900 en lampje brandde al een aantal km's. Er zit dus nog ongeveer 4 liter in mijn 60 liter tank.
Het blijkt een bemand pompstation te zijn met pompautomaat op bedrag of vol. ik vraag de pombediende om dieci litro diesel. De pompbediende stelt voor er 15 euro in te doen.
Ik let achteraf alleen op hoeveel liter er in is gegaaan: 11,2 liter. Moet ongeveer kunnen kloppen met een prijs van 1,15 de liter.
Na koffie en een broodje, ik moet 's middags nog de Stelvio op fietsen, weer de snelweg op.
De motor begint al snel te sputteren. De vrachtwagens blijf ik niet voor en er hangt een blauwe rook achter de auto. Snelheid is met moeite op 80 te houden en zakt terug.
Komt er ook nog een wolkbreuk. Aan de enen kant gelukkig want al het verkeer gaat langzaam rijden. Modder door op de vluchtstrook en neem de eerst volgende afslaf bij Bolzano en stop bij een tankstation.
Temperatuur was in orde, koelwater ook, er hing een beetje rook bij de brandstofpomp. Even geroken bij de vuldop en inderdaad een benzine lucht.
In overleg met de pompbediende tank volgegooid met diesel. Na nog een paar km sputteren loopt de motor weer normaal, nagelt nog wel een beetje meer dan anders, net zoals in de winter.
Oostenrijk uit de tank weer volgegooid. In Duitsland presteerde de motor goed op het speciale mengsel met 10 procent benzine. Nu weer 920 km verder is de tank weer bijna leeg.
De pomp zal wat minder smering hebben gehad, maar blijkt het overleefd te hebben. Over de motor heb ik me niet zoveel zorgen gemaaakt, zolang er ontbranding is en de temperatuur blijft goed dan zal het wel goed gaan.
De benzine zal de pomp en de brandstofkamer goed gereinigd hebben.