Bardahl Engine Tune Up & Flush
Bardahl Engine Tune Up & Flush
Hoi,
Mijn 944 d24 heeft begin januari een uitgebreide onderhoudsbeurt gekregen, maar de garagist merkte op dat de olie die er uit gekomen was (nog van de vorige eigenaar) toch wel érg troebel en lichtjes stroperig was...
Eind deze maand moet ik onder het mes en daar zal ik een tijdje van moeten recupereren, maar de bedoeling is om van zodra ik weer kan autorijden de olie+filter zo snel mogelijk te wisselen (zal ondertussen al meer dan een half jaar er in zitten, wel nog niet heel erg veel kilometers) zodat eventuele achtergebleven verontreinigingen er uit komen vooraleer de olie die er in gegaan is de kans krijgt verzadigt te raken en nog meer aanslag te creëren in het blok.
Een vriend raadde mij aan een flush-additief toe te voegen kort voor ik de olie laat vervangen en daarvoor in het gamma van Bardahl te kijken (zou volgens hem een van de betere merken zijn). Na even gekeken te hebben op de website zou ik de 'Engine Tune Up & Flush' nodig hebben. Dit product dient toegevoegd te worden aan de oude olie om vervolgens een ritje van 300km te maken en dan meteen te verversen met nieuwe olie.
Nu stel ik mij hier een paar vragen bij:
- Zijn de producten van Bardahl echt goed?
- In de beschrijving staat dat 1 flesje goed is voor maximaal 4.5 liter olie, in mijn blok zit er rond de 6 liter olie, maar als ik 2 flesjes toevoeg zal het oliepeil veel te hoog komen te staan. Is het de moeite waard om 1 flesje toe te voegen en dit eventueel een volgende keer nog eens te herhalen, of zal dit niet voldoende 'flushen'?
- Ik heb ondertussen een 3000-tal kilometer gemaakt met de huidige olie en kan geen noemenswaardig olieverbruik vaststellen en dit zou ik graag ook zo houden. Bestaat het risico dat dat product de motor té goed flusht waardoor ik last kan krijgen van langdurig olieverbruik? (Door de eventuele dichtende werking van aanslag die weggehaald wordt)
- Is het wel goed voor de motor om een ritje van 300km te maken met een reinigend product in de motorolie? Die kilometers zou ik op de snelweg maken, waarbij mijn dieselmotor toch al gauw de 3500 toeren haalt als ik 120à130 rij...
groetjes,
Isabelle