Verslag van vervangen carterontluchtingsslang
Verslag van vervangen carterontluchtingsslang
Ik ben na een hele tijd getwijfeld te hebben wat precies te doen begonnen aan het schoonmaken van mijn carterontluchting.
De reden was dat de olie er aan allekanten mijn motor uit kwam.
Er werd ook veel gepraat over het plastic bakje onder het inlaatspruitstuk dat zou vol zitten.
Daar moest een filtertje in zitten, nou daar zit niets in het is gewoon leeg is mij gebleken en door de volvo dealer beaamd ( misschien wel bij de 700 serie)
Het vangt de olie op die eventueel mee naar boven wil komen en laat dit weer terug vloeien het carter in en daar is ook de slang voor daarom loopt hij over het klepdeksel heen.
De gehele slang was helemaal leeg geen verstopping te vinden.
Wat ik wel vond was dat de slang die van een harde soort rubber is op 2 plaatsen was gebroken. dit was niet te zien omdat de slang in een foam slang zit.
Er zit naast de klepdeksel ook een T stuk in de slang waar een kleinere slang op zit die naar het inlaatspruitstuk loopt, deze T stukaansluiting was afgebroken.
Mijn theorie is dat er aan de kant van de turbo en door het inlaatspruitstuk aan de slang wordt gezogen om de overdruk in het carter te niet te doen.
Als de slang dus gebroken is wordt er niet meer gezogen en komt er dus overdruk in het carter, toen ik na de reparatie mijn olievuldop eraf draaide bij stationair was er een enorm verschil in luchtstroom met voor de reparatie er kwam een beetje uit en voorheen was het wel een een luchtstoom van 50 cm.
ik ben benieuwd of dit allemaal klopt, het zal blijken uit het olieverlies de komende dagen, want het verlies was 2 liter per 1000 km.
Alle slangetjes die aan de motor zitten heb ik ook gelijk vernieuwd was die waren bijna allemaal aangetst en zagen er pureus uit en dat waren er nogal wat.
Als ik er aan trok om de slang van de aansluiting te krijgen brak het slangetje gewoon af.
Na deze reparatie loopt de motor mooi regelmatig 600 toeren. als ik de in D zet zakt het en komt daarna weer mooi op 600, als ik weer naar N ga dan loopt het op en zakt daarna weer naar 600.
Precies zoals het moet zijn dacht ik en dat was voorheen niet want het was altijd 800 toeren.
En soms bij stationair naar1000 en 1500 toeren en weer terug naar 800.
Dus al met al heeft het vernieuwen van de carterontluchtingsslang een heleboel goed gemaakt.
Gr John