kleine raparaties aan 960 3.0 24v 1995
kleine raparaties aan 960 3.0 24v 1995
IK heb mijn 960 break nu bijna een jaar ben ben zo'n 20.000 km verder (335.000 km).
zij gaat mee op vakantie naar Zwitserland, dus van te voren wil ik nog nog wat zaken vervangen, daatoe enkele punten.
- Ontluchting benzinetank, waar vindt ik deze?
De tank trekt echt grof vaccuum. Bij volle tank wil de moter bij lage toerentallen zelfs afslaan.
Bij openen van de tankdop neem je echt waar dat er veel lucht de tank wordt ingezogen en de moter gaat stationair meteen beter lopen.-
- Brandstoffilter, waar vindt ik deze?
wordt denk ik vaak vergeten
- Remschijven, remschoentjes achter en blokken rondom.
Ik zie op verschillende onderdelensites allerlei types en afmetingen staan.
Hoe ben ik zeker dat ik de juiste bestel?
- Olielucht?
Als de moter warm is, ruik ik een olielucht.
Ik heb het gevoel dat de olie tussen de bevestigingsgaen van de bobines doorkomt, maar ik weet niet eens of deze wel door en door zijn.
Als ik de zwarte plastic afdekkap op de cilinderkop verwijder licht er wat olie onder. De moter heeft geen onderdruk als ik de olievuldop losdraai
merk ik geen overdruk.
Zijn er methodes om de dichting te verbeteren?
Ik heb gelezen over het uitkoken van de carterontluchting, waar windt ik deze op mijn 960?
- Olieverbruik.
Ik ben inmiddels overgeschakeld naar 15W40. Het verbruik ligt op 1 liter op 1500 km. Is dit normaal of zorgwekkend?
- Benzineverbruik.
Hier in de buurt, berachtig terrein met een loden rechtervoet rond de 1 op 6.
Op de snelweg met snelheden tussen de 130 en 140 zo'n krappe 1 op 9.
Achten jullie dit normaal of hoog?
- Vieze injector.
Op de voorkant van de eerste injector zit een bruine aanslag. Duidt dit op een lekke pakking of is dit verontreiniging door de rijwind?
- Licht inhouden.
IK heb het gevoel dat ik trekkracht tussen de 2000 en 4000 toeren tekort kom, de ene keer lijkt het beter dan de andere.
Soms ook bij gas geven van stationeer loop, hikt de moter 1 keer.
Boven de 4000 toeren gaat ie als "de brandweer". De bobines heb ik op zijdekingse doorslag gecontroleerd maar zijn nog in goede staat.
Ik zit eraan te denken om het inlaatspruitstuk te demonteren en alle pakkingen van de injectoren en alle rubberen verbindingsstukken tussen
het spruitstuk en de kop te vervangen.
Is dit zelf goed te doen zonder speciaal gereedchap?
Denken jullie dat dit loont.
- Luchtmassameter.
Gisterenavond even snel in de luchtmassameter gekeken. Ik zie geen wolfraam draadje, maar centraal een wit plaatje met aan weerszijden twee zilverkleurige elektroden.
Lijkt het jullie zinnig om tot preventieve vervangigng over te gaan of is het een onderdeel dat zelden de geest geeft?
Ook andere tips zijn van harte welkom. Ik heb nog 2 maanden om mijn 960 in topconditie te brengen.
Bij voorbaad dank vor jullie genomen tijd en opmerkingen.
groeten,
Milo