Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/LPG/Onderdelen en werking Vialle onderbreekrelais 207195.0

Onderdelen en werking Vialle onderbreekrelais 207195.0

Onderdelen en werking Vialle onderbreekrelais 207195.0

- Ingediend door henk 940LPT , op 24 mei 2009 - 4 Reacties -
Forum: 
LPG

Hallo mederollers, 

was wel benieuwd wat er nu precies in zo'n Vialle onderbreek relais zit dat wordt toegepast in de Vialle LPi installatie. Ik had nog een oude, kapotte liggen dus heb ik deze open gemaakt en een beschrijving gemaakt.

Disclaimer: Dit is puur ter info, ik aanvaard geen verantwoordelijkheid als iemand dit na gaat bouwen of testen en daarbij schade oploopt. 

 

Informatie

Het gaat om dit relais, met Vialle nummer 207195.0. Dit is niet de enige variant volgens mij Links de bovenzijde van het relais, rechts de onderzijde.

bovenzijdeonderzijde

Het relais open maken viel nog niet mee, de boel is volgegoten met hars. Uiteindelijk redelijk gelukt, zie de foto hieronder voor het resultaat. De 4 draden aan de linkerzijde gaan richting de LPE (computer LPi installatie), de 4 rechter kabels gaan naar de benzine ECU en de benzine injectoren. De groene cilinders zijn 2 weerstanden, de zwarte vierkanten zijn de relais. Tussen de beide relais zit nog een diode verborgen onder de resten van de hars.

componenten

Werking

De werking wordt hieronder beschreven aan de hand van de volgende afbeelding van de printzijde van het printplaatje. 

printzijd

Vermoedelijk wordt het relais gestuurd door pen 1 via een contact in de LPE naar massa te laten sluiten. De LPE krijgt altijd de signalen voor de benzine injectoren vanaf de ECU binnen. Dit signaal wordt op de print afgetakt van de printbanen naar het relais. Het signaal vanaf de ECU voor injectorgroep 1 op pen 5 gaat via pen2 richting de LPE. Het signaal voor de tweede groep benzine injectoren loopt via pen 7 naar pen 3 en verder naar de LPE. 

Bij het rijden op benzine is het contact naar massa in de ECU onderbroken en zijn de beide relais (K1 en K2) niet bediend. In onbediende toestand worden intern de relaiscontacten 1 en 4 met elkaar verbonde. Het signaal voor de injectorengroep 1 vanaf de ECU wordt hiermee via pen 5, relais K1 (contacten 1 en 4) en pen 6 naar de injectoren uit groep 1 gestuurd. Het signaal voor injectorengroep 2 loopt vanaf de ECU via pen 7, relais K2 (contacten 1 en 4) en pen 8 naar de betreffende injectoren. 

Als de LPE niet meer goed functioneert en daardoor ijden op benzine onmogelijk is geworden kunnen de 4 extra zekeringen bij de LPE weggenomen worden. De beide relais worden dan niet meer bediend en de signale van ECU naar benzine injectoren worden doorgeschakeld. 

Bij het rijden op LPG schakelt (vermoedelijk) de LPE pen 1 naar de massa. Hierdoor worden de beide relais (K1 en K2) bekrachtigd en wordt in beide relais het contact tussen de relaiscontacten 1 en 4 verbroken en tussen relaiscontacten 1 en 3 gesloten. De relais worden bekrachtigd doordat er stroom loopt van de voeding van het relais (vermoedelijk +12V) op pen 4 en via de relaiscontacten 2 en 5. Bij relais K1 loopt de stroom van contact 2 naar 5, bij relais K2 loopt de stroom omgekeerd. Het signaal van de ECU lopot nu via de relaiscontacten 1 en 3 en via de weerstand naar de 12V uit de voeding op pen 4. De weerstanden "simuleren" de aanwezigheid van de benzine injectoren, de injectoren (en de serieweerstand elders in de auto, indien van toepassing) hebben natuurlijk zelf ook weerstand. Voor de benzine injectoren groep 1 loopt de stroom via K1 en R1 naar de 12V voeding, voor de injectoren uit groep 2 loopt de stroom via K2 en R2. Diode D1 laat de spanning bij het wegvallen van de aansturing van het relais weglopen. 

Componenten

K1, K2    Relais        Omron G5LE-114P-PS, monostabiel enkelpolig relais met wisselcontact
R1, R2   Weerstand  100Ω 5% 5W
D1         Diode         1N4148

Naar mijn schatting voor nog geen 5 tientjes aan onderdelen.

Dit was een relais van het oude type dat de signalen naar de benzine injectoren per groep onderbreekt. Het nieuwe type relais onderbreekt de signalen per injecctor. Waarschijnlijk zitten daar 6 relais (voor 6 injectoren) en 6 weerstanden in. 

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Wytze
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.