Onderdelen en werking Vialle onderbreekrelais 207195.0
Onderdelen en werking Vialle onderbreekrelais 207195.0
Hallo mederollers,
was wel benieuwd wat er nu precies in zo'n Vialle onderbreek relais zit dat wordt toegepast in de Vialle LPi installatie. Ik had nog een oude, kapotte liggen dus heb ik deze open gemaakt en een beschrijving gemaakt.
Disclaimer: Dit is puur ter info, ik aanvaard geen verantwoordelijkheid als iemand dit na gaat bouwen of testen en daarbij schade oploopt.
Informatie
Het gaat om dit relais, met Vialle nummer 207195.0. Dit is niet de enige variant volgens mij Links de bovenzijde van het relais, rechts de onderzijde.
Het relais open maken viel nog niet mee, de boel is volgegoten met hars. Uiteindelijk redelijk gelukt, zie de foto hieronder voor het resultaat. De 4 draden aan de linkerzijde gaan richting de LPE (computer LPi installatie), de 4 rechter kabels gaan naar de benzine ECU en de benzine injectoren. De groene cilinders zijn 2 weerstanden, de zwarte vierkanten zijn de relais. Tussen de beide relais zit nog een diode verborgen onder de resten van de hars.
Werking
De werking wordt hieronder beschreven aan de hand van de volgende afbeelding van de printzijde van het printplaatje.
Vermoedelijk wordt het relais gestuurd door pen 1 via een contact in de LPE naar massa te laten sluiten. De LPE krijgt altijd de signalen voor de benzine injectoren vanaf de ECU binnen. Dit signaal wordt op de print afgetakt van de printbanen naar het relais. Het signaal vanaf de ECU voor injectorgroep 1 op pen 5 gaat via pen2 richting de LPE. Het signaal voor de tweede groep benzine injectoren loopt via pen 7 naar pen 3 en verder naar de LPE.
Bij het rijden op benzine is het contact naar massa in de ECU onderbroken en zijn de beide relais (K1 en K2) niet bediend. In onbediende toestand worden intern de relaiscontacten 1 en 4 met elkaar verbonde. Het signaal voor de injectorengroep 1 vanaf de ECU wordt hiermee via pen 5, relais K1 (contacten 1 en 4) en pen 6 naar de injectoren uit groep 1 gestuurd. Het signaal voor injectorengroep 2 loopt vanaf de ECU via pen 7, relais K2 (contacten 1 en 4) en pen 8 naar de betreffende injectoren.
Als de LPE niet meer goed functioneert en daardoor ijden op benzine onmogelijk is geworden kunnen de 4 extra zekeringen bij de LPE weggenomen worden. De beide relais worden dan niet meer bediend en de signale van ECU naar benzine injectoren worden doorgeschakeld.
Bij het rijden op LPG schakelt (vermoedelijk) de LPE pen 1 naar de massa. Hierdoor worden de beide relais (K1 en K2) bekrachtigd en wordt in beide relais het contact tussen de relaiscontacten 1 en 4 verbroken en tussen relaiscontacten 1 en 3 gesloten. De relais worden bekrachtigd doordat er stroom loopt van de voeding van het relais (vermoedelijk +12V) op pen 4 en via de relaiscontacten 2 en 5. Bij relais K1 loopt de stroom van contact 2 naar 5, bij relais K2 loopt de stroom omgekeerd. Het signaal van de ECU lopot nu via de relaiscontacten 1 en 3 en via de weerstand naar de 12V uit de voeding op pen 4. De weerstanden "simuleren" de aanwezigheid van de benzine injectoren, de injectoren (en de serieweerstand elders in de auto, indien van toepassing) hebben natuurlijk zelf ook weerstand. Voor de benzine injectoren groep 1 loopt de stroom via K1 en R1 naar de 12V voeding, voor de injectoren uit groep 2 loopt de stroom via K2 en R2. Diode D1 laat de spanning bij het wegvallen van de aansturing van het relais weglopen.
Componenten
K1, K2 Relais Omron G5LE-114P-PS, monostabiel enkelpolig relais met wisselcontact
R1, R2 Weerstand 100Ω 5% 5W
D1 Diode 1N4148
Naar mijn schatting voor nog geen 5 tientjes aan onderdelen.
Dit was een relais van het oude type dat de signalen naar de benzine injectoren per groep onderbreekt. Het nieuwe type relais onderbreekt de signalen per injecctor. Waarschijnlijk zitten daar 6 relais (voor 6 injectoren) en 6 weerstanden in.