kan plotseling geen turbodruk meer opbouwen....[OPGELOST]
kan plotseling geen turbodruk meer opbouwen....[OPGELOST]
Beste mensen,
Vandaag, na een pittige acceleratie bij het stoplicht om een Peugeot 206 GTI even te verrassen, kan ik plotseling geen turbodruk meer opbouwen. De Peugeot was trouwens inderdaad verrast toen hij die vierkante bak naast 'm met spinnende wielen (vooral in 2e versnelling! op nat wegdek, dat wel...) zag verdwijnen. De auto voelt na deze actie plotseling weer als een gewone B230F aan. De drukmeter komt met geen mogelijkheid meer boven de 0 bar.
Zojuist even de gelegenheid gehad voor wat snelle tests. Ik heb het T-stukje in de luchtslangen tussen turbodrukmeter, turbo en inlaatspruitstuk losgehaald en het op een blazen gezet. Resultaat: naar de turbo toe geen lekkage, naar de turbodrukmeter ook geen lekkage, maar naar het spruitstuk toe kan ik gewoon blazen. Ik zat aanvankelijk te denken aan het membraan dat op de turbo gemonteerd zit, maar dat is volgens mij dan bij deze uitgesloten. De lucht verdwijnt dus ook weer ergens uit het spruitstuk. Een snelle visuele check leert dat het slangetje zelf (of de aansluiting op inlaatspruitstuk) niet lekt. Luchtslangen zitten goed vast en zijn ook heel. Er zitten geen injectoren los (de motor loopt ook gewoon mooi rond op benzine én gas) maar mijn oog viel wel op een gat van ongeveer 0,5 cm in doorsnede, dat zo ongeveer tussen de 2e en 3e moer op de buitenkant van het motorblok (ter hoogte van aansluiting cilinderkop op onderblok) zit. Hoort daar een plug of een moer in? Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, anders morgen even een foto maken bij daglicht.
Nog verdere suggesties iemand?
[update: opgelost]
De stang van de actuator was inderdaad van de wastegate afgeschoten. Simpele oorzaak dus, en simpele oplossing. Bedankt voor de nuttige reacties!