JAAAAAAAAAAAAAAA!!!! driewerf hoera!!!
JAAAAAAAAAAAAAAA!!!! driewerf hoera!!!
Alweer zes weken geleden heb ik de 780 stilgezet omdat olie werd gemengd met koelvloeistof. Een gare koppakking van de B280 leek het te zijn. Na een hoop gerotzooi beide koppen eraf gekregen. (en ruim twee weken verder, heb wel tijd maar ook weer niet zovéél) Pakkingen leek op het eerste gezicht niet veel mis, de koppen zelf ook niet.
Speciaal gereedschap voor een B280 heb ik niet, dus het vastzetten van de cilinderbussen in het blok zelf heb ik provisorisch gedaan met een zelf gemaakt framepje. Dat had ik beter niet kunnen doen, want de cilinderbussen hadden vrij spel om te kunnen bewegen. Dus wat nu? Het blok eruit tillen en uit elkaar gaan halen? Zo krijgen de cilinderbussen in ieder geval wel een pakking terug, of ze komen zonder grote twijfel wel weer goed op hun plaats. Of gewoon proberen en hopen dat het goed gaat...?
Maar goed... Dáár had ik niet zoveel zin in. Toevalligerwijs sprak ik een kennis die nog een B280E had liggen, 2 jaar jonger maar met dezelfde hoeveelheid kilometers. (bij benadering) Dat klonk al een heel stuk makkelijker! Een week later hing het blok in een takel in de schuur. Ontzettend vies maar toch! Het leek me handig om de goede onderdelen van het oude blok over te zetten op het "nieuwe" blok. Zeker om eventuele verschillen te voorkomen met de originele kabelboom. (zoals weerstanden van de injectoren etc) Inlaatspruitstuk met injectoren etc. overgebouwd.
Het nieuwe blok had ook geen EGR, dus dat was meteen mooi meegenomen. Na lang gerommel, gevloek en veel irritatie alles kunnen ombouwen en opbouwen. Lang moeten wachten op nieuwe pakkingen en slangen. Mááááár afgelopen donderdag leek alles klaar. Donderdagavond de restanten van de originele B280 uit de 780 getild. Eigenwijs als ik ben heb ik de automaat lekker op z'n plek in de auto gelaten.
De gehele vrijdag vrijgenomen om het nieuwe blok erin te hangen en aan te sluiten. Het kost úren. Gelukkig had ik in de ochtend hulp met het monteren van de motor zelf. Want alleen krijg je het ding nooit op zijn plek en aangesloten op de automaat. En dan komt de grootste ellende. Startmotor, dynamo en stuurbekrachtigingpomp weer op hun plek krijgen. Een V6 vreet ruimte en je komt nergens meer fatsoenlijk bij. Toen alleen het "onderblok" nog in de auto hing, kon ik alles vrij makkelijk demonteren. Echter met de koppen e.d. erop, is het totale motorblok een stuk breder. Binnen de kleine omgeving die "motorruimte" heet is het vervolgens niet fijn sleutelen.
Enfin: 's avonds (niet gegeten) zat alles erin, stekkers vast, alles 3 keer gecontroleerd. Accupolen aansluiten en proberen maar. Na een seconde of 12 starten begon het mirakel zelfstandig te draaien. Hij doet het!!! Geen van de controle-lampjes brandden en langzaam doch zeker kwam de motor op temperatuur. Heel klein beetje gas geven, alles ging goed. Verder rustig 10 minuutjes laten lopen.
Daarna: motor afgezet, alles gecontroleerd. Eén koelslang moest iets beter vast. Verder was er -logischerwijs- redelijk wat rookontwikkeling rondom het blok. Ik heb immers 2 dagen met gore, vette handen aan het blok gezeten, dat vet moet even wegdampen. Na de controle motor starten. Paar seconden wachten en hij liep weer. Maar na een aantal seconden ging het controlelampje van de oliedruk branden...
Stekkers nagekeken, massaverbinden nagekeken. Alles leek goed. Nogmaals starten. Dit gaf wederom hetzelfde effect. Om half elf 's avonds ben ik boos met de tijdelijke auto naar huis gereden. Mijn frustratie heb ik weggegeten in de Mc-drive.
Hedenmorgen goed nagedacht wat het kan zijn. Er is genoeg olie, de motor kan gewoon draaien. Misschien de oliedruksensor?? Deze losgeschroeft (en ook de sensor uit het oude blok gehaald) De oude was veel langer dan de "nieuwe". Oude sensor proberen te monteren. Om fatsoenlijk bij de sensor te komen moet trouwens de dynamo ook weer van z'n plek.. De sensor uit het oude blok was/is te lang voor het nieuwe blok. De nare gedachten spookten door mijn hoofd dat ik maandag een nieuwe sensor moest gaan bestellen en dus dit weekend geen 780 kan rijden. Echter: als laatste redmiddel de sensor eerst maar goed schoonmaken. Remmenreiniger, lucht etc. Er kwam een klein propje zwarte prut uit. Misschien was dat de boosdoener??
Sensor teruggezet, dynamo terug, riemen spannen. Nog een keer alles controleren. én starten....
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! hoera hoera hoera! Er is officieel weer oliedruk! Het ritueel van rustig warmdraaien herhaald. Motor afgezet. gecontroleerd en opnieuw gestart. Nog steeds goed!!! Klein stukje rijden. Ook goed. Terug, controleren. Nog een stukje rijden. Benzine en LPG tanken. Stukje proberen te rijden op LPG. Ook dat ging goed. Stukje verder rijden. Ruim 30 kilometer. Alles ging goed!
We zijn nu nog eens 100 kilometer verder en alles lijkt nu goed te zijn! Vanavond naar huis gereden. Oh oh oh wat is die 780 toch een relaxte rijdmachine. Morgen controleer ik nog één keer alles. Stel ik de kleppen nog een keertje. ('t tikt iets teveel) en dan moet ik weer dagelijks kunnen genieten van de 780!
Het oude blok ga ik op m'n gemak óf reviseren. Of ik maak er een mooie tafel van. Het laatste is afhankelijk van de ervaringen de komende dagen met de 780. Ze rijdt echter weer als vanouds!
WAT BEN IK BLIJ!!