Opheffen weerstand in laadstroomcircuit
Opheffen weerstand in laadstroomcircuit
Hallo forumleden,
Mijn 940 uit 1994 had geruime tijd last van startproblemen. In december vorig jaar nieuwe accu laten plaatsen, een Bosch Silver. Goede accu is mij verteld, bij de Volvo-specialist vandaan. Toch daarna nog een paar keer startproblemen omdat de accu na een weekeinde leeg was. Er is geen lekstroom gevonden, hierop is drie keer gecontroleerd op drie verschillende data.
Bij verdere controle is gebleken dat er verlies is aan laadspanning in de kabelboom of de aansluitingen. Volvo-specialist heeft een nieuwe kabel aangelegd vanaf de startmotor naar de accu. Ja op de startmotor, omdat de moer op de dynamo niet goed losging. De hele bout draaide mee. In elk geval heeft dit wel wat aan laadspanning gescheeld.
Vandaag weer eend e.e.a. gecontroleerd. Het zat mij niet lekker dat de nieuwe draad niet op de dynamo was aangesloten. Dit geeft toch het beste resultaat nietwaar. Laadspanning gemeten met lampen aan: 13,5 V. Beetje aan de lage kant misschien maar op de dynamobout gaf hij toch echt 14,1 V. Ik ben de uitdaging aangegaan om de nieuwe draad op de dynamobout te bevestigen, en ja het is gelukt. Optimalere laadspanning kan haast niet. Ik hoop dat de accu nu nog beter geladen wordt.
Toch bedacht ik mij nog iets. Met de nieuwe draad staat er altijd spanning op de dynamo. Is dat erg? Was dat bij de normale aansluiting ook al het geval of is er dan één of ander relais wat deze stroomkring onderbreekt?
Met een groet,
Meindert