en daar sta je dan.....langs de kant van de snelweg.......
en daar sta je dan.....langs de kant van de snelweg.......
tja, om 22:06 vertrok ik uit Hardinxveld-Giesendam. van de verkeersschool. en alles gaat goed. niks aan de hand ook.
zoals altijd draaide ik de sleutel om, en in één keer slaat de oudje aan.
zit ik lekker een sigaretje te roken en naar Johny cash te luisteren....begint de auto/motor erg te schudden en in te houden. gas erbij geven resulteerde alleen maar in meer stotteren....
o god......toch niet schade aan de motor waren de éérste gedachte....
tja. het deed pijn om de alarm-knipperlichten aan te zetten....en aan de kant te gaan op de vluchtstrook........en dat bij mijn volvie die het normaal altijd zonder problemen deed.
eenmaal aan de kant is het doodstil geworden. motor gaf geen kik. tja wat doe je dan....motor start eventjes, maar valt direct weer uit....er branden toen op het moment van sputteren ook geen enkel controlle lampje op de dashboard. behalve toen de motor uit viel...was het prijs...logisch
tja. dan maar uitstappen....auto controlleren.....helemaal nat ...en precies daar waar de motorruimte zich bevond.
even beetje met mijn vingers aantippen...en ruiken...ok, het is benzine..gelukki geen olie.
dan maar even aan de veiligheid denken van mij , de volvo en andere automobilisten.
dussss........veiligheidsvest aantrekken, en de volvo eventjes alleen laten om de gevarendriehoek te plaatsen ...
weer terug. pa proberen te bellen...natuurlijk nam hij niet op.. dus met pijn aan mijn hart liet ik hem achter. op zoek naar een S.O.S praatpaal voor hulp.
eenmaal bij de paal, vragen ze je...bent u al lid van de ANWB wegenwacht service? ehhh.....nee?!?
''ok, voor 183 euro bent u verzekerd van hulp bij pech in binnen én buitenland''
tja ik had geen keus.....nee zeggen en de auto achter laten? mooi niet!!! ''ja mevrouw, ik wil graag lid worden''
na alles te hebben doorgegeven was het alleen een kwestie van wachten....op de terugweg naar de auto viel mij op dat ''mijn'' alarmlichten appart aan en uit gingen......vreemd.......
eenmaal terug bij de auto bleek....jawel.... een mede weggebruiker ook een pechgeval te hebben met zijn auto (audi A4)...mooi!!! ben ik teminste niet alleen....
na een beetje bij te kletsen kwam ik erachter wat er bij zijn auto opdeed. radiator totalos door een kapotgebarsten radiateurfan.....oei....veel schade dus....en ik mij zorgen maken over mijn benzineleiding...het kon dus erger.....
na ca 25 minuten te hebben gewacht, kwam er één ANWB auto aan. de man stapte uit. en krabte even achter zijn oren...''ehm. 2 auto's....u hoort bij elkaar?''
" nee menneer...maar wel hebben wij beide pech. hij een kapotte radiateur, ik een benzineleiding...''
die man kwam dus gelukkig voor mij aan. dus de volvo maar vastgemaakt aan de takel. ondertussen kwam een 2e wagen van de ANWB. die hiep de andere man dus verder met de audi.
eenmaal bij de ANWB centrale was het misschien 2 minuutjes werk....de retourleiding van de carburateur wat de benzine weer naar de tank voert was eraf geschoten....tja...ik had al zo een vermoeden. maar je zag geen steek daar. en ook geen lamp bij de hand om dan te kunnen kijken wat er op deed.
auto starten, kots, kots <--benzine, met rust laten, schroevendraaier en tangetje erbij......gefixt...even deed hij moeilijk bij het starten...tja lucht in de leiding. en bij de 2e keer starte hij zoals ik het al altijd gewent was.
papieren ingevult. en vriendelijk gedag gezegt voor de hulp en dienst.
tja. eindelijk. na 2 uurtjes was ik eindelijk weer thuis.
en dan mijn vraag over dit akefietje....hoe kan het in vredesnaam gebeuren dat de retourleiding van de benzineslang eraf vliegt?
kan ik hier iets tegen doen of is dit een gewenningskwestie?
groet, bas seip