Tijdelijk leasehok opgehaald - een vooruitgang ?
29/03
2009Tijdelijk leasehok opgehaald - een vooruitgang ?
In afwachting van de definitieve leasbak, staat er nu een tijdelijke voor de deur, een Frot Neomod.
Als je dan gaat rijden, ga je onwillekeurig toch de twee auto's vergelijken.
En wat ga je dan vergelijken ?
Volvo 945 D24TIC vs Frot Neomod TDCI 5-deurs
Uiterlijk
De Frot heeft een "new edge" design, onze Ofilant heeft eenhoekig uiterlijk. De Frot is er een van dertien in een dozijn, de Volvo blijft een aparte uitsraling houden.
Ruimte
Op dit gebied lijkt Ofilant het te winnen. De Frot heeft een 5e deur, maar wel een hoge tildrempel. Iets wat achterin tegen de achterbank aanligt, kun je vrij moeilijk pakken.
Vermogen
De Frot beschikt over 140 PK en 400 Nm, de Volvo 122 PK en 235 Nm. Daarnaast is de Frot uitgerust met een 6-traps automaat en moet de Volvo het doen met een handgeschalede 5-bak
Opties
De Frot zit boordevol met opties.
- Achteruitrijsensoren (heb ik bij de Volvo niet nodig, zie precies waar ik moet stoppen
- Geintegreerd navigatiescherm (ik heb mijn TomTom)
- Geintegreerde bluetooth carkit (ik heb een Parrot CK3400 LS)
- Climate Control (Bij Ofilant is de condensor lek)
Eigenlijk stond de uitslag al vast voordat ik begon te schrijven. Tuurlijk wint de Volvo !! De Frot gaat al gauw te snel, al zou ik de cruise control kunnen gebruiken om dat te voorkomen. Wat ik precies bij de Frot mis ........ ik weet het niet. Maar toen ik afgelopen zaterdag naar Gemert reed, heb ik wederom genoten van mijn 945TDIC. Rustig met 80 km/h langs het kanaal om vervolgens in Gemert allemaal gelijkgestemde zielen aan te treffen. Daar kan geen Frot tegenop !
Zal raar zijn als ik woensdag onze "vriend" ga uitzwaaien, maar wellicht komt er op termijn wel een Volvo die echt alleen voor de hobby is. En of ik dan wensen heb ? Jazeker ! Een 745 / 945 Estate op benzine uitgerust met een turbo. Full options ? Nee hoor, ik ga dan van alles verzamelen om er op, aan, onder te bouwen. Het rijden is een, het sleutelen is twee.
Tot die tijd Volvoloos, maar wel Volvogevoel