LPi: the saga continues II
26/03
2009LPi: the saga continues II
Vandaag weer bij de LPG inbouwer/specialist geweest. Klacht bij mijn Vialle LPi installatie was afslaan op moment van overgaan van benzine naar lpg, echter alleen bij warme start. Een 20 minuten te vroeg aangekomen bij de spcialist in de hoop dat mijn storing zich op de afgesproken tijd voor zou doen... Beetje spannend, want je zult altijd zien dat hij het dan niet doet. Gelukkig kregen we keurig de storing. De heren hadden de apparatuur eraan gehangen. Hieruit bleek dat de toerentallen van de pomp niet klopten (te laag op moment van overgaan maar ook tijdens op benzine lopen niet OK). Afslaan was ook zichtbaar op de apparatuur, mijn vermoeden van dat het precies op moment van overgang plaatsvond klopte ook. Afsluiters (op de tank en koppelblok) waren OK, drukken OK, geen foutcodes. Dus eigenlijk geen echte storing te zien, behalve de toerentallen. Mijn LPE (gascomputer) was echter 1.5 jaar oud, dus eigenlijk zou die nog niet mogen storen.
Omdat we geen duidelijke storing konden vinden is de EPROM (chip) van de LPE gereset. Nog een paar keer proberen, pomptoerental OK en geen afslaan. Afgesproken dat ik het even aan zou kijken en bij storingen terug zou komen. Rekening gekregen en ik zou de deuur uit. Vanaf het parkeerterrein een drukke N-weg opgedraaid, was nog niet uitgedraaid en hij sloeg al weer af. Snel achteruit het terrein op. Weer op LPG geprobeerd en weer meteen afslaan op moment van overgaan.
Ze hebben nog even gekeken maar konden nog niet echt wat vinden. Toerentallen leken ook weer wazig. Andere LPE geprobeerd (van een peugeot) en geen afslaan bij overgaan van benzine naar lpg. Wel beroerd lopen op LPG natuurlijk... Mijn LPE er weer in en meteen afslaan. Het lijkt dus in de LPE te zitten, wat overeenkomt met de wazige toerentallen. LPE open geschroefd en er aan geroken. Geen brandlucht te bespeuren.
Met de TD van Vialle gebeld. Volgens de mensen daar zou het aan het onderbreekrelais voor de benzine injectoren liggen. Op moment van overschakelen zouden de benzine injectoren niet onderbroken worden waardoor de motor afslaan door teveel brandstof. Dat is echter vreemd, niets te ruiken (geen benzinelucht) en dat verklaart eigenlijk ook niet waarom de boel niet afslaat met een peugeot LPE.
Afgesproken dat ik zelf even zou testen of die benzine injectoren nu wel of niet goed onderbroken worden, hiermee kan ik een overbodige aankoop van een nieuw relais voorkomen (ze kunnen m niet teruggenemen als ik m gesoldeerd en getest heb). Daarna verder kijken.
Mijn garatieperiode op die nieuwe LPE is helaas verlopen, mogelijk kan Vialle nog met een soort coulance regeling komen. Ik had meteen na wisselen van computer ook al een keer afslaan. Toen meteen met de specialist gebeld om dat te melden. We hebben dat toen afgedaan als nieuwigheid en dat de LPE zijn kenveld nog moest vullen. Wellicht is dat een voorbode geweest van wat ik nu heb. De beste man wist het zich in ieder geval nog te herinneren. Met de verzekering van de specialist dat hij me niet zou laten stikken (en voor alle kosten op zou laten draaien) en een goede regeling zou treffen ben ik weggegaan. Zometeen even langs de bouwmarkt om een spanningszoeker te halen.
Geen blij gevoel dat het opgelost is (want dat is het niet), toch wel gematigd positief dat het misschien wel opgelost wordt en dat de specialist me wil helpen.