Versnellingsbak probleem 940
Versnellingsbak probleem 940
Hallo allemaal. Een Kollega van mij heeft met zijn nieuwbakken 940 het volgende probleem.
Kunnen jullie hem van advies dienen?
Ik neem hieronder zijn verhaal 1 op 1 over:
Probleem:
Volvo 940 2.3 van mei 1994 handgeschakeld.
Wanneer de auto warm is gereden (sterk afhankelijk van de buiten
temperatuur) maar gemiddeld na zo'n 35 km begint het moeilijk te worden om
in stilstand in z'n een te schakelen. De koppeling extra intrappen heeft
geen effect, eerst in z'n 2 dan in z'n 1 gaat beter. Ook achteruitschakelen
moet voorzichtig gedaan worden anders kraakt de bak.
Het probleem doet zich niet voor wanneer ik al rijdend, b.v. tot aan de
stopstreep bij een stoplicht alvast inschakel.
Als ik de bak (alsnog) in z'n vrij zet en de koppeling loslaat is
inschakelen weer erg moeilijk.
De auto is bij Volvo geweest ter controle, daar kwam uit dat het vermoeden
bestond dat het om de koppeling gaat die niet voldoende zou ontkoppelen.
Vervanging kost 500 euro. echter zonder garantie dat het de klacht
verhelpt. De versnellingsbakolie is ook gecontroleerd maar die zou in orde
zijn. De auto heeft een hydraulische koppeling. Deze koppeling voelt goed
aan d.w.z. langzaam in een versnelling loslaten geeft dezelfde speling
alvorens hij aangrijpt in zowel warme als koude situatie. Als de bak koud
is schakeld hij perfect.
De auto heeft volgens de onderhoudsgegevens ongeveer een jaar lang
stilgestaan.
Op Swedishbricks.com is een dergelijk probleem beschreven en verholpen door
de bak een week in normale motorolie te laten draaien en daarna weer in de
Volvo versnellingsbak olie.
Wie-o-wie herkend deze klacht en heeft de tip?
Sorry Sjef, het is een lang verhaal geworden.