Wisselaarkabel in de 944 geworsteld.
14/03
2009Wisselaarkabel in de 944 geworsteld.
Allen,
vandaag een paar uurtjes bezig geweest met een wisselaarkabel in mijn 940 sedan. Ik had op de afgelopen VKB een CT-906 met Volvo wisselaar gekocht. Via Bangarage (Volvo dealer) een originele montageset voor de sedan weten te bemachtigen en de boel gemonteerd. Vrij snel kreeg ik de foutmelding "E-02" op het scherm van de radio. Geprobeerd dit te fixen maar het lukte me niet. Later, na weer een poging, was het "E-05", zie voor dat verhaal ook dit draadje. Deze wisselaar was dus helaas exit.
Via Ebay in de US een volil adapter gekocht waarmee Alpine M-bus wisselaars aangestuurd kunnen worden. M-bus is een communicatieprotocol tussen radio en wisselaar, de volil kan het Volvo protocol omzetten naar M-bus. De volil werkt voor de SC-radios met wisselaaraansturing en dus ook voor de CT-906. Via een medelid een mooie en behoorlijk nieuwe (1.5 jaar oud) wisselaar over kunnen nemen. In mijn auto lag al de originele Volvo kabel. De Volvo stekkers die naar de kofferbak liepen passen echter niet op de wisselaar en volil dus moest er een nieuwe kabel gelegd worden.
Uiteindelijk had ik de bestuurderstoel, de zitting van de achterbank, het tunnelvak en de middenconsole (rondom het tunnelvak en de armsteun) naast de auto liggen. Als je deze klus ook wilt ondernemen kun je daar dus mee beginnen :). Aan de hand van de Volvo inbouwhandleiding (zat bij de montageset) geprobeer de orginele routing van de kabel aan te houden. Orginele routing liep via de middentunnel, achter de bestuurdersstoel en langs de dorpel van de achterdeur aan bestuurderskant naar de rugleuning van de achterbank aan bestuurderszijde. Daar via een klein gaatje door naar de kofferbak.
Ik heb de achterbank leuning een stukje los gehaald en geprobeerd een stukje massieve koperdraad als trekveer in de kofferbak uit te laten komen, de route die de originele kabel ook volgde. Dit lukte niet goed, ik kon ook niet goed achter de kofferbakbekleding komen ivm de gastank. Uiteindelijk heb ik de kabel tussen de staalplaat achter de rugleuning en de kofferbak bekleding door gefrummeld, in de staalplaat zaten gaten waar ik de stekker tussendoor kon krijgen. Vervolgens in de kofferbak een stukje achter de bekleding langs. Ik kwam daarmee dicht bij de plaats uit waar de originele kabel ook uitkwam. Richting voorkant de kabel vervolgens achter de rugleuning naar beneden laten lopen, ongeveer tussen de midden zitplaats en de zitplaats aan bestuurderszijde van de achterbank. Onder de zitting van de achterbank door recht naar voren en langs de linkerzijkant van de middentunnel over de bodem naar de handrem bevestiging. Voordeel hiervan is ook nog dat de wisselaar kabel niet langs de kabelboom aan bestuurderskant langs de dorpels loopt. Aan de linkerkant van de middentunnel, links langs de versnellingspook en relaistray naar de ruimte onder het stuur waar ik de volil eerder al bevestigd had.
De nieuwe wisselaar is zo'n 3cm smaller dan de oude Volvo wisselaar, daarnaast komen de bevestigingsgaten niet overeen. Bij de bouwmarkt al een aluminium U-profieltje gehaald van 15x15mm, dat binnenkort van de juiste gaten voorzien zodat ik de nieuwe wisselaar ook met de oude montageset kan bevestigen. Dat zit gewoon strak en op de juiste plaats. Hoef ik ook niet in de carrosserie te boren :)
Dan staat verder nog op de planning om een kastje te maken waarmee ik kan schakelen tussen wisselaar sturing en een line-in via de volil. Er zijn namelijk M-bus stekkers te krijgen waarmee je bijv. een mp3 speler op een M-bus in/uitgang van een radio kunt aansluiten. Nog maar eens kijken hoe ik dat precies ga doen...