Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van henk 940LPT/Wisselaarkabel in de 944 geworsteld.

Wisselaarkabel in de 944 geworsteld.

14/03

2009

Wisselaarkabel in de 944 geworsteld.

- Ingediend door henk 940LPT , op 14 mrt 2009 - 1 Reacties -

Allen,

vandaag een paar uurtjes bezig geweest met een wisselaarkabel in mijn 940 sedan. Ik had op de afgelopen VKB een CT-906 met Volvo wisselaar gekocht. Via Bangarage (Volvo dealer) een originele montageset voor de sedan weten te bemachtigen en de boel gemonteerd. Vrij snel kreeg ik de foutmelding "E-02" op het scherm van de radio. Geprobeerd dit te fixen maar het lukte me niet. Later, na weer een poging, was het "E-05", zie voor dat verhaal ook dit draadje. Deze wisselaar was dus helaas exit.

Via Ebay in de US een volil adapter gekocht waarmee Alpine M-bus wisselaars aangestuurd kunnen worden. M-bus is een communicatieprotocol tussen radio en wisselaar, de volil kan het Volvo protocol omzetten naar M-bus. De volil werkt voor de SC-radios met wisselaaraansturing en dus ook voor de CT-906. Via een medelid een mooie en behoorlijk nieuwe (1.5 jaar oud) wisselaar over kunnen nemen. In mijn auto lag al de originele Volvo kabel. De Volvo stekkers die naar de kofferbak liepen passen echter niet op de wisselaar en volil dus moest er een nieuwe kabel gelegd worden.

Uiteindelijk had ik de bestuurderstoel, de zitting van de achterbank, het tunnelvak en de middenconsole (rondom het tunnelvak en de armsteun) naast de auto liggen. Als je deze klus ook wilt ondernemen kun je daar dus mee beginnen :). Aan de hand van de Volvo inbouwhandleiding (zat bij de montageset) geprobeer de orginele routing van de kabel aan te houden. Orginele routing liep via de middentunnel, achter de bestuurdersstoel en langs de dorpel van de achterdeur aan bestuurderskant naar de rugleuning van de achterbank aan bestuurderszijde. Daar via een klein gaatje door naar de kofferbak.

Ik heb de achterbank leuning een stukje los gehaald en geprobeerd een stukje massieve koperdraad als trekveer in de kofferbak uit te laten komen, de route die de originele kabel ook volgde. Dit lukte niet goed, ik kon ook niet goed achter de kofferbakbekleding komen ivm de gastank. Uiteindelijk heb ik de kabel tussen de staalplaat achter de rugleuning en de kofferbak bekleding door gefrummeld, in de staalplaat zaten gaten waar ik de stekker tussendoor kon krijgen. Vervolgens in de kofferbak een stukje achter de bekleding langs. Ik kwam daarmee dicht bij de plaats uit waar de originele kabel ook uitkwam. Richting voorkant de kabel vervolgens achter de rugleuning naar beneden laten lopen, ongeveer tussen de midden zitplaats en de zitplaats aan bestuurderszijde van de achterbank. Onder de zitting van de achterbank door recht naar voren en langs de linkerzijkant van de middentunnel over de bodem naar de handrem bevestiging. Voordeel hiervan is ook nog dat de wisselaar kabel niet langs de kabelboom aan bestuurderskant langs de dorpels loopt. Aan de linkerkant van de middentunnel, links langs de versnellingspook en relaistray naar de ruimte onder het stuur waar ik de volil eerder al bevestigd had.

De nieuwe wisselaar is zo'n 3cm smaller dan de oude Volvo wisselaar, daarnaast komen de bevestigingsgaten niet overeen. Bij de bouwmarkt al een aluminium U-profieltje gehaald van 15x15mm, dat binnenkort van de juiste gaten voorzien zodat ik de nieuwe wisselaar ook met de oude montageset kan bevestigen. Dat zit gewoon strak en op de juiste plaats. Hoef ik ook niet in de carrosserie te boren :)

Dan staat verder nog op de planning om een kastje te maken waarmee ik kan schakelen tussen wisselaar sturing en een line-in via de volil. Er zijn namelijk M-bus stekkers te krijgen waarmee je bijv. een mp3 speler op een M-bus in/uitgang van een radio kunt aansluiten. Nog maar eens kijken hoe ik dat precies ga doen...

  • blog van henk 940LPT
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

henk 940LPT
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.