Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Willem V./Xenon ingebouwd, geen strooilicht en veel meer zicht

Xenon ingebouwd, geen strooilicht en veel meer zicht

21/02

2009

Xenon ingebouwd, geen strooilicht en veel meer zicht

- Ingediend door Willem V.
Lid
, op 21 feb 2009
- 5 Reacties -

In het kader van de mogelijke Groupby voor Xenon, heb ik afgelopen donderdag zelf een setje Xenon ingebouwd. D.w.z. samen met mijn maatje Cool

Wat heb je allemaal nodig bij het inbouwen ?

* Een vijl (wordt nog nader uitgelegd)
* Een klein horloge schroevendraaiertje
* Gereedschap om de luchtfilterbox te verwijderen
* Een dremel of een gatenzaag

Eerst maar eens even de kap van het koplamphuis afgehaald.

De grootste uitdaging bij de montage van de Xenon is de houder waarmee de lamp wordt vastgezet. Een van de stekkers van de bedrading van de Xenon moet deels uit elkaar gehaald worden omdat deze niet door de lamphouder heen past. Hiermee bedoel ik de draden uit de stekker halen. Een van de andere blokjes moet worden afgevijld om dezelfde reden. Een alternatief is een zaagsnede te maken in de houder, maar ik weet niet of deze dan nog goed geplaatst kan worden.

Op onderstaande plaatje is te zien welke lamphouder er bedoeld wordt (pos 24)

Koplampvergrendelingsring

Daarna is het eigenlijk niet zo moeilijk meer. De losgemaakte stekker weer in elkaar zetten en de lamp plaatsen. Let bij het plaatsen wel op dat je de lamp niet aanraakt.

Lamp geplaatst. Op de rechterfoto is hopenlijk duidelijk te zien hoe de bekabeling loopt. Het blok met de drie stekkertjes moet dus uit elkaar en een van de aansluitingen die uiteindelijk op de balast komen, moet iets afgevijlt worden omdat deze anders niet door de lamphouder heenpast.

Xenon lamp geplaatstDetail

Na deze stap hebben we eerst gecontroleerd of we geen strooilicht zouden hebben. Om hier een waarde oordeel aan toe te kennen, hebben het apparaat gebruikt voor de controle van de koplamp afstelling. Hier kon alleen geen foto van gemaakt worden, dus op mijn woord geloven of komen kijken.

Toen de lamp voor het eerst aanging leek deze wel blauwig, dus ik vroeg me af of de verkeerde kleur was gemonteerd. Maar na een paar seconden werd de kleur langzaam aan volledig wit.

Kap er weer op. Gat er in gemaakt met de dremel

Kap er op

En helemaal afgewerkt met een geplaatste ballast.

Aan de rechterzijde hebben we de luchtfilterbox verwijderd (dit zit bij de diesel hier in de hoek, bij overige modellen ben ik daar niet zo zeker van)

Onderstaand helemaal afgewerkt en de ballast onder het luchtfilter verstopt.

 

Na de montage nogmaals de afstelling van beide koplampen gecontroleerd en deze waren goed. En dan naar buiten !!! Het was avond dus donker buiten. Daar in de buurt een paar donkere stukken opgezocht en er gaat een nieuwe wereld voor me open !! Ik wist niet dat we in Nederland zoveel verkeersborden hadden.

Vervolgens maar eens een druk stuk weg opgezocht om te kijken of we het juist hadden met de afstelling. Hier heb ik geen spannende lichtsignalen ontvangen of rare blikken.

De volgende ochtend op mijn werk aangekomen, draai ik de auto altijd op de parkeerplaats en zo kwam ik met de auto recht tegenover een muur te staan. Zo was het lichtbeeld goed te controleren. Het ziet er gewoon goed uit, ik kan niet anders zeggen. Achteraf had ik hier natuurlijk een foto van moeten maken, maar dat doe ik dan a.s. maandag wel.

Ik ben op de ALV dus wie het in het echt wil zien ........................................

 

 

 

  • blog van Willem V.
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Willem V.
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.