Xenon ingebouwd, geen strooilicht en veel meer zicht
21/02
2009Xenon ingebouwd, geen strooilicht en veel meer zicht
In het kader van de mogelijke Groupby voor Xenon, heb ik afgelopen donderdag zelf een setje Xenon ingebouwd. D.w.z. samen met mijn maatje
Wat heb je allemaal nodig bij het inbouwen ?
* Een vijl (wordt nog nader uitgelegd)
* Een klein horloge schroevendraaiertje
* Gereedschap om de luchtfilterbox te verwijderen
* Een dremel of een gatenzaag
Eerst maar eens even de kap van het koplamphuis afgehaald.
De grootste uitdaging bij de montage van de Xenon is de houder waarmee de lamp wordt vastgezet. Een van de stekkers van de bedrading van de Xenon moet deels uit elkaar gehaald worden omdat deze niet door de lamphouder heen past. Hiermee bedoel ik de draden uit de stekker halen. Een van de andere blokjes moet worden afgevijld om dezelfde reden. Een alternatief is een zaagsnede te maken in de houder, maar ik weet niet of deze dan nog goed geplaatst kan worden.
Op onderstaande plaatje is te zien welke lamphouder er bedoeld wordt (pos 24)
Daarna is het eigenlijk niet zo moeilijk meer. De losgemaakte stekker weer in elkaar zetten en de lamp plaatsen. Let bij het plaatsen wel op dat je de lamp niet aanraakt.
Lamp geplaatst. Op de rechterfoto is hopenlijk duidelijk te zien hoe de bekabeling loopt. Het blok met de drie stekkertjes moet dus uit elkaar en een van de aansluitingen die uiteindelijk op de balast komen, moet iets afgevijlt worden omdat deze anders niet door de lamphouder heenpast.
Na deze stap hebben we eerst gecontroleerd of we geen strooilicht zouden hebben. Om hier een waarde oordeel aan toe te kennen, hebben het apparaat gebruikt voor de controle van de koplamp afstelling. Hier kon alleen geen foto van gemaakt worden, dus op mijn woord geloven of komen kijken.
Toen de lamp voor het eerst aanging leek deze wel blauwig, dus ik vroeg me af of de verkeerde kleur was gemonteerd. Maar na een paar seconden werd de kleur langzaam aan volledig wit.
Kap er weer op. Gat er in gemaakt met de dremel
En helemaal afgewerkt met een geplaatste ballast.
Aan de rechterzijde hebben we de luchtfilterbox verwijderd (dit zit bij de diesel hier in de hoek, bij overige modellen ben ik daar niet zo zeker van)
Onderstaand helemaal afgewerkt en de ballast onder het luchtfilter verstopt.
Na de montage nogmaals de afstelling van beide koplampen gecontroleerd en deze waren goed. En dan naar buiten !!! Het was avond dus donker buiten. Daar in de buurt een paar donkere stukken opgezocht en er gaat een nieuwe wereld voor me open !! Ik wist niet dat we in Nederland zoveel verkeersborden hadden.
Vervolgens maar eens een druk stuk weg opgezocht om te kijken of we het juist hadden met de afstelling. Hier heb ik geen spannende lichtsignalen ontvangen of rare blikken.
De volgende ochtend op mijn werk aangekomen, draai ik de auto altijd op de parkeerplaats en zo kwam ik met de auto recht tegenover een muur te staan. Zo was het lichtbeeld goed te controleren. Het ziet er gewoon goed uit, ik kan niet anders zeggen. Achteraf had ik hier natuurlijk een foto van moeten maken, maar dat doe ik dan a.s. maandag wel.
Ik ben op de ALV dus wie het in het echt wil zien ........................................