Plakkers, nattigheid, sigaren en Werther's Echte
21/02
2009Plakkers, nattigheid, sigaren en Werther's Echte
zaterdag 21 februari 2009
Vandaag ben ik lekker wat uurtjes met IJsbeer in de weer geweest.
Plakletters, een vochtige mat en nog wat meer.
Ik heb hem eerst even schoongewassen en de achterklep drooggeboend.
Vervolgens het bij de dealer nieuwgekochte Volvo-embleem opgeplakt:
linksonder, zo precies mogelijk waar het volgens de geraadpleegde foto's hoort.
Daarna waren de letters aan de beurt, waarmee de roepnaam IJsbeer rechts in de ho ek werd geplakt.
Een kind doet de was : 't is zó gebeurd.
We hebben een schrijfletter uitgezocht (Viner Hand ITC),
want die concurreert niet met het stoere Volvo-embleem,
iets wat een drukletter wel zou doen.
Wel, deze 940 is voortaan onmiskenbaar IJsbeer 2:
Daarna kwam het echte werk, namelijk het inspecteren van de toestand onder het tapijt voor de bestuurdersstoel.
Ik had het idee dat er vocht onder zat.
Het tapijt was steeds al een beetje klam en wilde maar niet ècht droog worden zoals rechts; niet goed dus.
En wees eerlijk: de kans dat er inderdaad ergens water binnen komt is bij een baksteen niet heel klein.
----------------------
Eerst heb ik de bestuurdersstoel er uit geschroefd (n.b. gordel loskoppelen + draden stoelverwarming+gordelverklikker)
en vervolgens de kunststof bekleding van de dorpel losgenomen om de tapijtrand los te maken.
Verder ook de afdekplaat onder het stuur los, om straks het schutbord van binnen te kunnen bekijken.
Ook losgeschroefd de afdekplaat links onder de A-stijl, waarin nog een functie-loos rooster zit
met daar achter de dummy (een plaatje dat de koudeluchtinlaat van oudere types vervangt).
In een draadje over 'water onder de mat' had ik gelezen dat deze dummy langs de rand kan lekken.
Zelf had ik al vastgesteld dat in de holle ruimte erachter het water omlaag stroomt
dat door de paravent wordt afgevoerd.
---------------------------
Toen het dikke tapijt er uit was, lag er nog een laagje schuimrubber op de bodem: nat !
Het schuimrubber en de bodem waren het natst in de hoek links voor.
Links tegen de A-stijl en voor tegen het schutbord hing nog dik rubberachtig isolatiemateriaal,
dat ik naar voren heb getrokken om het schutbord en de dummy te kunnen zien.
Voorin een droog en gaaf schutbord.
Links kwam de dummy in beeld met zwarte kit om de randen.
De losgemaakte isolatie was aan de achterzijde droog, behalve aan de onderste rand.
--------------------------
Ik heb de kitrand van de dummy afgetast en had het idee dat die op en enkele plek niet droog was.
Daarom heb ik die rand nog eens goed in de verse zwarte kit gezet en daana een emmer water
door de paravent gegoten. Ik kon nu goed kijken of er binnen iets ging druppelen: niets.
So far so good.
---------------------------
Dan een kacheltje in het vooronder gezet om de nog aanwezige schuimrubber delen te drogen;
bestuurdersstoel even onder handen genomen en de stoelgeleiders beter gangbaar gemaakt;
dan de stoel weer op z'n plaats gesleuteld, maar het vaste tapijt blijft nog even in de garage liggen,
evenals de diverse losgehaalde afdekplaten.
Ik ga eens een weekje door weer en wind rijden met alleen een losse moddermat onder de voeten.
Dan kan ik op elk gewenst moment kijken of er nog ergens water binnen komt.
---------------------------
Omdat ik toch zo lekker met m'n schroefmachien-met-torx-bitje bezig was
(nergens een ouderwetse kruiskop te bekennen) heb ik de kunststof panelen
op de B-stijlen links en rechts losgehaald en aan beide zijden een 'draai' uit de rolgordel gehaald,
waardoor het oprolmechanisme zijn werk niet goed kon doen.
Gek toch, hoe komen twee gordels zo gedraaid ?
---------------------------
De oogst van vandaag, aangetroffen onder de bestuurdersstoel en aldus geërfd
van de eerste eigenaar (1929-2008, hij ruste in vrede):
- 4 hele en 2 halve sigaren in verregaande staat van uitdroging
- 1 Italiaanse Euromunt
- 1 halve rol Werther's Echte (om uit te delen op de sleuteldag bij Carlo Schmidt).
-----------------------------
Ik ben bepaald geen automonteur, dus ik ben al heel voldaan als ik door 'kijken en doen'
een aantal onderdelen kan los- en terugsleutelen.
Voeg daarbij de oprechte bewondering van B. en ik mag terugzien op een zeer geslaagde zaterdag.
B. is zeer tevreden met het feit dat IJsbeer nu geen 'blote billen' meer heeft.
En wat heeft zij er vandaag zelf van gebakken?
De lekkerste appeltaart die ik in lange tijd mocht smaken....:
EDIT Zondag 22 februari '09
Ik heb er vandaag van alle kanten meermaals flink de tuinslang op gezet,
maar vooralsnog blijft IJsbeer van binnen mooi droog !
Daarom heb ik de lichtunits van onze terreinbus KoBus maar eens losgeschroefd en vertroeteld,
want in de stadslicht-compartimenten zat condens.
Deze 4x4 Mitsubishi '95 is nog volledig in elkaar gestoken met kruiskopschroeven.
Geen torx te bekennen.
Meer nog dan IJsbeer is KoBus net een Meccano bouwpakket.
EDIT vrijdag 27 februari '09
Alle waterstralen en een rit door de wasstraat ten spijt is IJsbeer van binnen droog gebleven.
Vandaag heb ik de vloerbedekking er dus weer in gelegd en de diverse kunststof afdekplaten teruggeschroefd.
Leuk voor de vingervaardigheid !