Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Henk van Winkel/Plakkers, nattigheid, sigaren en Werther's Echte

Plakkers, nattigheid, sigaren en Werther's Echte

21/02

2009

Plakkers, nattigheid, sigaren en Werther's Echte

- Ingediend door Henk van Winkel , op 21 feb 2009 - 11 Reacties -

zaterdag 21 februari 2009

Vandaag ben ik lekker wat uurtjes met IJsbeer in de weer geweest.

Plakletters, een vochtige mat en nog wat meer.

Ik heb hem eerst even schoongewassen en de achterklep drooggeboend.

Vervolgens het bij de dealer nieuwgekochte Volvo-embleem opgeplakt:

linksonder, zo precies mogelijk waar het volgens de geraadpleegde foto's hoort.

Daarna waren de letters aan de beurt, waarmee de roepnaam IJsbeer rechts in de ho  ek werd geplakt.

Een kind doet de was : 't is zó gebeurd.

We hebben een schrijfletter uitgezocht (Viner Hand ITC),

want die concurreert niet met het stoere Volvo-embleem,

iets wat een drukletter wel zou doen.

Wel, deze 940 is voortaan onmiskenbaar IJsbeer 2:

 roepnaam 2 

Daarna kwam het echte werk, namelijk het inspecteren van de toestand onder het tapijt voor de bestuurdersstoel.

Ik had het idee dat er vocht onder zat.

Het tapijt was steeds al een beetje klam en wilde maar niet ècht droog worden zoals rechts; niet goed dus.

En wees eerlijk: de kans dat er inderdaad ergens water binnen komt is bij een baksteen niet heel klein.

----------------------

Eerst heb ik de bestuurdersstoel er uit geschroefd (n.b. gordel loskoppelen + draden stoelverwarming+gordelverklikker)

en vervolgens de kunststof bekleding van de dorpel losgenomen om de tapijtrand los te maken.

Verder ook de afdekplaat onder het stuur los, om straks het schutbord van binnen te kunnen bekijken.

Ook losgeschroefd de afdekplaat links onder de A-stijl, waarin nog een functie-loos rooster zit

met daar achter de dummy (een plaatje dat de koudeluchtinlaat van oudere types vervangt).

In een draadje over 'water onder de mat' had ik gelezen dat deze dummy langs de rand kan lekken.

Zelf had ik al vastgesteld dat in de holle ruimte erachter het water omlaag stroomt

dat door de paravent wordt afgevoerd.

---------------------------

Toen het dikke tapijt er uit was, lag er nog een laagje schuimrubber op de bodem: nat !

Het schuimrubber en de bodem waren het natst in de hoek links voor.

Links tegen de A-stijl en voor tegen het schutbord hing nog dik rubberachtig isolatiemateriaal,

dat ik naar voren heb getrokken om het schutbord en de dummy te kunnen zien.

Voorin een droog en gaaf schutbord.

Links kwam de dummy in beeld met zwarte kit om de randen.

De losgemaakte isolatie was aan de achterzijde droog, behalve aan de onderste rand.

--------------------------

Ik heb de kitrand van de dummy afgetast en had het idee dat die op en enkele plek niet droog was.

Daarom heb ik die rand nog eens goed in de verse zwarte kit gezet en daana een emmer water

door de paravent gegoten. Ik kon nu goed kijken of er binnen iets ging druppelen: niets. 

So far so good.

---------------------------

Dan een kacheltje in het vooronder gezet om de nog aanwezige schuimrubber delen te drogen;

bestuurdersstoel even onder handen genomen en de stoelgeleiders beter gangbaar gemaakt;

dan de stoel weer op z'n plaats gesleuteld, maar het vaste tapijt blijft nog even in de garage liggen,

evenals de diverse losgehaalde afdekplaten.

Ik ga eens een weekje door weer en wind rijden met alleen een losse moddermat onder de voeten.

Dan kan ik op elk gewenst moment kijken of er nog ergens water binnen komt.

---------------------------

Omdat ik toch zo lekker met m'n schroefmachien-met-torx-bitje bezig was

(nergens een ouderwetse kruiskop te bekennen) heb ik de kunststof panelen

op de B-stijlen links en rechts losgehaald en aan beide zijden een 'draai' uit de rolgordel gehaald,

waardoor het oprolmechanisme zijn werk niet goed kon doen.

Gek toch, hoe komen twee gordels zo gedraaid ?

---------------------------

De oogst van vandaag, aangetroffen onder de bestuurdersstoel en aldus geërfd

van de eerste eigenaar (1929-2008, hij ruste in vrede):

- 4 hele en 2 halve sigaren in verregaande staat van uitdroging

- 1 Italiaanse Euromunt

- 1 halve rol Werther's Echte (om uit te delen op de sleuteldag bij Carlo Schmidt).

-----------------------------

Ik ben bepaald geen automonteur, dus ik ben al heel voldaan als ik door 'kijken en doen'

een aantal onderdelen kan los- en terugsleutelen.

Voeg daarbij de oprechte bewondering van B. en ik mag terugzien op een zeer geslaagde zaterdag.

roepnaam

B. is zeer tevreden met het feit dat IJsbeer nu geen 'blote billen' meer heeft.

En wat heeft zij er vandaag zelf van gebakken?

De lekkerste appeltaart die ik in lange tijd mocht smaken....:

EDIT Zondag 22 februari '09

Ik heb er vandaag van alle kanten meermaals flink de tuinslang op gezet,

maar vooralsnog blijft IJsbeer van binnen mooi droog !

Daarom heb ik de lichtunits van onze terreinbus KoBus maar eens losgeschroefd en vertroeteld,

want in de stadslicht-compartimenten zat condens.

Deze 4x4 Mitsubishi '95 is nog volledig in elkaar gestoken met kruiskopschroeven.

Geen torx te bekennen.

Meer nog dan IJsbeer is KoBus net een Meccano bouwpakket.

EDIT vrijdag 27 februari '09

Alle waterstralen en een rit door de wasstraat ten spijt is IJsbeer van binnen droog gebleven.

Vandaag heb ik de vloerbedekking er dus weer in gelegd en de diverse kunststof afdekplaten teruggeschroefd.

Leuk voor de vingervaardigheid !

  • blog van Henk van Winkel
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Henk van Winkel
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2899 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Tankvlotter voor een Volvo 740 uit 1989
    14 jul 2025
  • Volvo 960/S90V90 loopt niet op benzine
    14 jul 2025
  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.