Vanille vla!!
Vanille vla!!
Oh wat een pret!
Onlangs vertelde ik over het tikken van mijn kleppen (3 weken geleden) Afgelopen week de boel opnieuw gesteld en het tikt nu heel zachtjes en de motor loopt mooi rond.
Toch rook ik al een paar weken een ietwat penetrante lucht die het midden houdt tussen rotte eieren en een viskraam. Ik had al even een verhoogd koelvloeistofverbruik. Dat herleidde ik echter naar een poreuze slang die precies tussen de inlaatkanalen en de "V" loopt. Koelvloeistof drupte uit de slang, op het blok, blok was warm, dus vloeistof dampt en stinkt.
Wat was ik blij dat dit verhaal leek te kloppen!
Echter: de onaangename geur bleef, en kwam terug met grotere frequentie. Toen ik afgelopen week de kleppen ging stellen werd het echt feest: koelvloeistof was zo goed als op en had zich gemengd met de motorolie. Dit resulteert in een goedje dat je vanillevla kunt noemen. Het smaakt echter een stuk minder aangenaam....
De ideeën om een zes in lijn te monteren, of een 4-cilinder turbo vierden hoogtij, ik had alle enkele donoren gevonden voor deze transplantatie. Na een volle dag hiermee bezig te zijn geweest en alle mogelijke problemen op papier te hebben gezet, leek het mij beter dit toch maar niet te doen.
Komende week ga ik het hart uit de 780 schroeven, misschien is het "slechts" een koppakking die aan z'n einde is, Maar ja: als het toch uit elkaar gaat, dan maar meteen goed doen. Koppen laten nakijken op lekkage, zuigerveren vervangen, lagerschalen zal ik denk ik ook meenemen en het nodige andere. Het ziet er naar uit dat de 780 eventjes stil zal staan....
Hoop dat ik zodra de lente begint klaar ben, dan zijn hopelijk ook de naven vervangen, de schokbrekers voor, een 9769765tal rubbers én zitten de Polarissen onder de auto. Heel eventjes zal ik geen 700-rijden... ik slaap nu al slecht...