Tip c.q. waarschuwing ivm "waterbakken
Tip c.q. waarschuwing ivm "waterbakken
Hallo allemaal,
Omdat ik nu in korte tijd al twee 960's heb staan met automaat-problemen, ben ik eens gaan onderzoeken waarom deze bakken kapot lopen. Het blijkt dat in allebei de gevallen de radiator lek was geraakt en dat er uitwisseling was ontstaan tussen de automaatolie en koelwater. M.a.w. Koelwater in de bak.
Nu heb ik redelijk was ervaring met het spoelen van deze bakken en in geval van vervuiling is dit meestal een prima remedie tegen slecht schakelen etc. In eerste instantie heb ik de bakken van deze auto's ook gespoeld, maar de problemen bleven echter terugkomen, na aanvankelijk een verbetering (radiateur natuurlijk ook vervangen)
Echter na een gesprek met de heren (prima te woord gestaan) van Ganzeboom transmissies in Rosmalen, is me wel duidelijk geworden dat koelwater in de bak echt niet fijn is. Zij wisten me te vertellen dat het koelwater ook de lijm van het frictiemateriaal op de koppelingsplaten oplost waardoor deze loslaten. Als het koelwater lang genoeg z'n werk kan doen dan ben je echt toe aan een complete revisie van je bak (+- E 1500,-- ex.)
Ook gaven ze me als tip om preventief een oliekoeler te monteren en de radiator te by-passen. In het klimaat wat we in nederland hebben is opwarming van de bak niet nodig (daarom zit ie in eerste instantie op het koelwater aangesloten.).
Dit scheelt een hoop dure problemen als je radiator komt te overlijden. Het vervelende is ook dat je het pas in de gaten hebt als het te laat is. Ik heb inmiddels genoeg auto's voorbij zien komen waarbij dit aan de hand was, en ik ga alle automaten in mijn omgeving uitrusten met zo'n oliekoeler en de radiator afdoppen.
De heren van Ganzeboom leveren de koelertjes voor E 70,00 ex.
Ik ben bovenstaand verhaal eens gaan checken op internet en gecombineerd met mijn eigen ervaringen vindt ik het plausibel genoeg om het hier op het forum te zetten.
Ik ben ook benieuwt wat de ervaringen van anderen zijn op dit gebied!
Met vriendelijke groet Bouke