Benzineverbruik Coos, B230FT
09/02
2009Benzineverbruik Coos, B230FT
Wat verbruikt een 745 turbo?
In 2005 en 2006 schreef ik in mijn dagboek:
26 april '05 We willen zien of Coos, onze 745 2.3 Turbo automaat '88 (B230FT), echt zo onzuinig is als sommigen ons hebben voorspeld, nl. hoogstens 1 op 7,5 a 8 gemiddeld. Een 240 turbo-rijder wist er over mee te praten en wenste ons geluk met de 740 'slurbo'. Daarom houd ik het verbruik van de 17 jaar oude baksteen een tijdje bij, beginnend bij de tweede tankbeurt na de aanschaf, maart 2005 (bij plm 311.500 km). Ook op het Forum meld ik af en toe iets over de tussenstand.
Ik geloof dat Coos motorisch nog goed in conditie is, met dito effect op het verbruik. Verder rijden we door de bank genomen vrij rustig, anders konden we die aardige cijfers wel vergeten. Een kalme rit Tilburg-Leeuwarden V.V. laat zien wat minstens mogelijk is: 1:11,5
Ik ben benieuwd wat dit jaar de reizen naar Pyreneeen en Alpen gaan opleveren. Er wordt meestal Euro95 en soms V-power getankt. Nog geen zicht op het verschil, behalve de prijs...
22 mei '05 De rit van > 5000 km midden-mei door Pyreneeen en Spanje heeft het gemiddeld verbruik bevestigd. Duidelijk is dat zwaar hellingtrekken niet helemaal wordt goedgemaakt door de aansluitende afdaling. Dat waren bergtrajecten van 1:9 gemiddeld. Totaal vakantie-resultaat 1:10,3 . Niet gek voor een full turbo met automaat, als je verder bedenkt dat Coos volbepakt was met twee volwassenen, twee Labradors van samen 65 kg, een daktent van 60 kg, de bagageruimte vol en meestal de ramen open, want de airco was leeg. Hij heeft het keurig gedaan en kon zelfs die ongeduldige Spanjaarden berg-op verbaasd doen staan.
23 mei '05 Na de gedachtenwisseling op het Forum was ik van plan om eens een fles Slick50 bij de olie te gieten. Na lezing van het ondervermeld artikel over additieven zie ik er van af. Ik houd het maar gewoon op 1x per 10-15dk goede motorolie, regelmatig onderhoud en een overwegend motorvriendelijke rijstijl. Maar natuurlijk ook af en toe een tussensprintje, want net als onze honden wil Coos ook wel eens lekker rennen !
22 juni '05 Met de nodige zelfbeheersing, niet te veel stadsritjes, maar wel nog steeds die mega dakkoffer/tent bovenop, heb ik vandaag 1:10,8 genoteerd. Over-all na 9200 km ruim 1:10.
30 juni '05 De airco doet het weer. Dus straks op vakantie in de Alpen kunnen de ramen dicht blijven. Ramen open of airco aan: 't zal wel lood om oud ijzer zijn voor het benzineverbruik.
13 juli '05 De cijfers worden wat eentonig, maar alleen dankzij een nog steeds relaxte rechtervoet, die soms een beetje uitschiet.
28 juli /11 aug. '05 Twee weken zomervakantie in de Italiaanse en Franse Alpen. In het wild kamperen op 2600m hoogte en over menig onverharde 'serpentine-weg' omhoog .... We hebben heel wat hellingen te voet bedwongen , maar ook Coos heeft er hard aan moeten trekken. En dan zie je dat een automaat ook wel eens beter handbediend kan worden; zelf terugschakelen dus. Vaak reden we kilometers lang in z'n 2 of zelfs in z'n 1 de helling op met forse toeren om de vaart er in te houden of om zonodig steil omhoog nog te accellereren. Met de turbo is dat geen probleem, maar je ziet het natuurlijk terug in het verbruik. De ongunstigste tankbeurt was 1:7,44 en dat was voor ons, verwend als we zijn, een beetje schrikken. Maar op ruim 2750 km bergvakantie is bijna 1:9,5 per saldo toch niet zo gek geweest: nog steeds met die daktent bovenop, fors bepakt, vaak airco aan en op de Franse Autoroute 120 a 130 km/u met veel inhouden en optrekken (inhalende caravans, vrachtwagens enz) en niet al te voorzichtig met de rechtervoet geweest. Alleen Euro 95 getankt.
12 aug. '05 Na dik 13.000 km nog steeds boven de 1:10
21 aug '05 En weer rustig over Hollands asfalt: een tankbeurt van 1:10,81
16 sept '05 Veel snelweg en maar even gek gedaan: 1:10,87 . Vandaag weer eens V-power getankt, zomaar.
25 okt '05 Na deze tankbeurt heb ik de daktent eraf gehaald voor de winter. Dat zal iets gaan schelen, maar het koudere weer ook, dus....
3 dec '05 Nauwelijks verandering .
31 dec '05 In december hadden we meer kou en meer korte stukken: bijna een maand lang onder de 1:10 Maar tot slot twee lange ritten en zo zelfs weer een tank van ruim 1:11, terwijl we toch echt wel een paar flinke sprintjes hebben getrokken. Op nu naar 2006 ; medio maart is Coos' eerste jaar pas vol.
12 jan '06 IJskoud stadswerk: 1:8,7
25 jan '06 Koning winter lust graag een slokje: 1:8,5
18 mrt '06 De kou houdt aan en de ritten zijn kort ; tel uit je winst: 1:8,2
19 mrt '06 Even voltanken vooraf (1:9,2) en daar gaat de V700 Zuinigheidsrit van start. Een paar uurtjes heerlijk ontspannen cruisen tussen 40 en 70 km/u over een afstand -met fout rijden- van 84,9 km. Een prachtige rit door de landerijen rondom de Loonse en Drunense duinen. En een verbruik waar we niet van hadden durven dromen:1 op 13,73 !
Het eerste jaar met Turbo Coos zit er nu op. Met dank aan Koning Winter schrijven we over een afstand van 19.985 km gemiddeld toch nog net onder de 1 op 10...
15 april '06 Onze teerbeminde zoon heeft z'n rijbewijs op z'n sloffen gehaald. Hij kan, met mij naast zich, heel relaxed en soepeltjes cruisen. Maar als hij alleen op pad is...GTI-tje pesten en z'n meisje imponeren, dat hoort er voor een 18-jarige natuurlijk allemaal bij. Ik vrees dat het met de mooie verbruikscijfers gedaan is totdat Marijn z'n eigen karretje heeft. Vandaag ondanks mooi weer en eigen goed gedrag 1op 9 getankt.
6 mei '06 Een weekje zwerven in de Auvergne volgens het inmiddels vertrouwde recept: daktent mee en hondjes aan onze zijde. Heen 60-70 km/u toerend over landweggetjes; in de Monts du Cantal soms brullend heuvel-op; en terug op de autoroute 110-120 km/u met soms zeer forse inhaalspurts; 2349 km uit en thuis; een totaal verbruik van 1 op 10,58.
1 juli '06 Zojuist terug van 14 dagen cruisen/wandelen in de Spaanse en Franse Pyreneeen noteren we een verbruik van 390,2 liters Euro 95 op totaal 3830 kms; dat is dus 1 op 9,8 overall. Maar weet wel dat er bijvoorbeeld een tankbeurt van 1 op 7 tussen zat. Dat was voor Turbo Coos weer werken geweest op de steile hellingen..................................................................................................................................................................Coos maakte eind 2006 plaats voor KoBus de terreinbus....Coos, bedankt !...............................................................................................................................................................................