Hèhè, de koppeling slipt weer alleen als ik het wil
09/02
2009Hèhè, de koppeling slipt weer alleen als ik het wil
Toen ik mijn huidige 940 net in het bezit had, heb ik de onderhoudshistorie opgevraagd bij Jacob Schaap. Daaruit bleek dat de koppeling nog niet zo lang geleden vervangen was. Mooi, dacht ik. Totdat er afgelopen najaar ineens iets begon te slippen, en het leek verdacht veel op de koppeling. Enkele scenario's volgden; een kapotte overdrive, olielekkage, vuil op de spline (ofzo) en wat al niet meer. Ineens verdween het slippen op mysterieuze wijze. Iets wat het vermoeden van een niet goed schoongemaakte spline deed vergroten. Na anderhalve maand geen problemen meer gehad te hebben, begon het slippen drie á vier weken terug weer. Dat was - voorzichtig uitgedrukt - best stom.
Toevallig was ik via een nokkenas al met Timen in gesprek. Hij bood aan me te helpen met vervangen. Prima. Dus ik toog een dikke twee weken geleden daarnaartoe om de boel te vervangen. Toen alles los was, bleek het vliegwiel verbrand, en het tussenlager aan vervanging toe. Beiden dus vervangen, en na een uur of 4 rustig gewerkt te hebben zat alles weer in elkaar zoals het hoorde. De koppeling was de goede, het was immers hetzelfde Sachs type als er uit kwam, en alles werkte. Timen moest weg omdat zijn vrouw met de Amazon gestrand was, en alles was klaar, dus ik toog weer richting huis.
Al na een kilometer of 3 bleek dat de koppeling nog steeds slipte. Dat was - wederom érg voorzichtig uitgedrukt - nog stommer. Verschillende partijen gebeld en allen trokken dezelfde conclusie: als de koppeling van het juiste type is, dan is het de overdrive. En het was het juiste type, want hij was hetzelfde als die er op zat, en die was gewoon bij Jacob Schaap gemonteerd. Dus vorige week weer terug, overdrive checken, bakolie checken, en nog even de koppelingvork nagekeken, want wie weet bleef die wel ergens hangen. Wederom zonder resultaat. Ondertussen begon ik aan het werk van Schaap te twijfelen. Als ik de koppeling heel lichtjes intrapte, begon die al te slippen. Maar Timen dacht toch echt aan de overdrive. Ik werd het zat, en reed op de terugweg langs mijn dealer. Ook hier dacht men na een proefrit toch aan de koppeling. Vervolgens Timen gebeld om te vragen naar de typenummers van de onderdelen. Na enig "onderzoek" op de Sachs website bleek dat de koppelingsset die er in gegaan was - en die er daarvoor dus ook bij Schaap in gegaan is - helemaal niet geschikt is voor een turbo. Toch houdt de leverancier vol dat de set wel voor een turbo was.
Het zat Timen en mij niet lekker, dus na de goede onderdeelnummers bij elkaar gezocht te hebben, zijn opnieuw de onderdelen besteld, ditmaal niet de onderdelen die volgens zijn leverancier zouden kloppen, maar de onderdelen die volgens de Sachs site zouden kloppen. Afgelopen vrijdag waren ze binnen, en vanmorgen hebben we het weer gemonteerd. En wat blijkt: alles past, en er slipt niets meer ongewenst. Mooi werk dus!
Moraal van het verhaal: Ook dealers maken fouten, en ga er bij het vervangen van onderdelen nooit vanuit dat het onderdeel dat er op zat ook het juiste onderdeel was.
Nogmaals bedankt Timen, voor het zonder gezeur oplossen van het probleem.
Wat een verhaal hè?