Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Michael Oud/Hèhè, de koppeling slipt weer alleen als ik het wil

Hèhè, de koppeling slipt weer alleen als ik het wil

09/02

2009

Hèhè, de koppeling slipt weer alleen als ik het wil

- Ingediend door Michael Oud , op 9 feb 2009 - 8 Reacties -

Toen ik mijn huidige 940 net in het bezit had, heb ik de onderhoudshistorie opgevraagd bij Jacob Schaap. Daaruit bleek dat de koppeling nog niet zo lang geleden vervangen was. Mooi, dacht ik. Totdat er afgelopen najaar ineens iets begon te slippen, en het leek verdacht veel op de koppeling. Enkele scenario's volgden; een kapotte overdrive, olielekkage, vuil op de spline (ofzo) en wat al niet meer. Ineens verdween het slippen op mysterieuze wijze. Iets wat het vermoeden van een niet goed schoongemaakte spline deed vergroten. Na anderhalve maand geen problemen meer gehad te hebben, begon het slippen drie á vier weken terug weer. Dat was - voorzichtig uitgedrukt - best stom.

Toevallig was ik via een nokkenas al met Timen in gesprek. Hij bood aan me te helpen met vervangen. Prima. Dus ik toog een dikke twee weken geleden daarnaartoe om de boel te vervangen. Toen alles los was, bleek het vliegwiel verbrand, en het tussenlager aan vervanging toe. Beiden dus vervangen, en na een uur of 4 rustig gewerkt te hebben zat alles weer in elkaar zoals het hoorde. De koppeling was de goede, het was immers hetzelfde Sachs type als er uit kwam, en alles werkte. Timen moest weg omdat zijn vrouw met de Amazon gestrand was, en alles was klaar, dus ik toog weer richting huis. 

Al na een kilometer of 3 bleek dat de koppeling nog steeds slipte. Dat was - wederom érg voorzichtig uitgedrukt - nog stommer. Verschillende partijen gebeld en allen trokken dezelfde conclusie: als de koppeling van het juiste type is, dan is het de overdrive. En het was het juiste type, want hij was hetzelfde als die er op zat, en die was gewoon bij Jacob Schaap gemonteerd. Dus vorige week weer terug, overdrive checken, bakolie checken, en nog even de koppelingvork nagekeken, want wie weet bleef die wel ergens hangen. Wederom zonder resultaat. Ondertussen begon ik aan het werk van Schaap te twijfelen. Als ik de koppeling heel lichtjes intrapte, begon die al te slippen. Maar Timen dacht toch echt aan de overdrive. Ik werd het zat, en reed op de terugweg langs mijn dealer. Ook hier dacht men na een proefrit toch aan de koppeling. Vervolgens Timen gebeld om te vragen naar de typenummers van de onderdelen. Na enig "onderzoek" op de Sachs website bleek dat de koppelingsset die er in gegaan was - en die er daarvoor dus ook bij Schaap in gegaan is - helemaal niet geschikt is voor een turbo. Toch houdt de leverancier vol dat de set wel voor een turbo was.

Het zat Timen en mij niet lekker, dus na de goede onderdeelnummers bij elkaar gezocht te hebben, zijn opnieuw de onderdelen besteld, ditmaal niet de onderdelen die volgens zijn leverancier zouden kloppen, maar de onderdelen die volgens de Sachs site zouden kloppen. Afgelopen vrijdag waren ze binnen, en vanmorgen hebben we het weer gemonteerd. En wat blijkt: alles past, en er slipt niets meer ongewenst. Mooi werk dus!

Moraal van het verhaal: Ook dealers maken fouten, en ga er bij het vervangen van onderdelen nooit vanuit dat het onderdeel dat er op zat ook het juiste onderdeel was.

Nogmaals bedankt Timen, voor het zonder gezeur oplossen van het probleem. 

Wat een verhaal hè?

  • blog van Michael Oud
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Michael Oud
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.