Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Jeroen/Vierkante Auto's

Vierkante Auto's

08/02

2009

Vierkante Auto's

- Ingediend door Jeroen , op 8 feb 2009 - 377 Reacties -

We houden allemaal van vierkante auto's want er is geen auto vierkanter dan de onze

(hoewel, de 960 II...)

Maar er zijn er natuurlijk meer. De meest zijn natuurlijk gemaakt in de jaren 70 en 80 maar er zijn natuurlijk meer bouwjaren

Dit is een pagina die een ode is aan "DE VIERKANTE AUTO"

allereerst natuurijk de Panda

geweldig basic hokje:

maar doordat de wielen op de hoeken staan is het best nog ruim

deze is natuurlijk over de top!

131

It was in its basic layout similar to the Escort MkII (both arch rivals, the two WRC frontrunners in the 1977-1980 period, both having a 2.0 16v engine, RWD and perfectly identical dimensions - except the Fiat being exactly 100mm longer)

en hij was vierkant natuurlijk...

Indeed the extensive use of glassfibre rather than steel did not make this car lighter than the Escort and the Fiat was actually down on power compared to the Escort! It couldn't have been the drivers either, because with Timo Mäkinen, Roger Clark, Björn Waldegaard & Hannu Mikkola Ford had undoubtadly the strongest driver line up at the time as well. OK, maybe it helped a little that Ford was only represented as a private team after winning the 1979 makes title - and 1980 was the strongest championship year for the Fiat 131. Fact however is that the Fiat 131 managed to rake in 18 WRC victories, all without a new evolution or homologation. Even until today, only the Citroën Xsara managed to beat that number of wins before at least a new evolution came in. It is weird, the Fiat 131 did never stand out in any single point, but the overall package was so good - the most permanent works drivers Markku Alen and Walter Röhrl aside - that people like Björn Waldegaard, Timo Salonen, Jean-Claude Andruet or Simo Lampinen felt honoured at the chance of driving one. Although curiously at least Fiat Group regulars Markku Alen and Bernard Darniche jumped at every possible chance to swap their Fiat 131 for the older Stratos, which however is more testimony at the superb cars the Fiat-Lancia Group turned out than making the 131 a bad choice.

hier nog een prachtig filmpje van de 131 Stradale

  • blog van Jeroen
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Jeroen
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.