Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van henk 940LPT/Privé sleuteldagje (wordt morgen voortgezet)

Privé sleuteldagje (wordt morgen voortgezet)

31/01

2009

Privé sleuteldagje (wordt morgen voortgezet)

- Ingediend door henk 940LPT , op 31 jan 2009 - 6 Reacties -

Mijn 940 bereikt binnenkort de 270.000 km, tijd voor een grote beurt en APK. Om wat werkloon uit te sparen en omdat sleutelen op zich leuk is, heb ik besloten om zelf weer wat zaken aan te pakken. Helaas komt de sleuteldag op 7 februari slecht uit, Mark heeft de sleuteldagen goed lopen en er komt bijna altijd een "harde kern" waarmee het leuk is weer bij te praten. 

Bij koud wegrijden heb ik een soort snerpend geluid, de eerste paar honderd meter. Misschien een V-snaar, of de waterpomp ? Verder een olielekkage rond het oliefilter en koelwater verlies "ergens". De olie mag zo en zo vervangen worden, ook voor de koelvloeistof zou dat niet verkeerd zijn. De afgelopen week voor bijna 200 euro aan onderdelen besteld, alles was in huis. Kort overzicht van de acties:

  • Olie verversen
  • Oliefilter vervangen
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat vervangen
  • Waterpomp vervangen
  • O-ring oliekoeler vervangen
  • Koelwater slangen van/naar oliekoeler vervangen
  • Alle V-snaren vervangen (waterpomp/stuurbekrachtiging, dynamo en airco compressor)

Vanochtend al het gereedschap en de onderdelen ingeladen en de fiets achterop gebonden. Ik kan bij een oom met een mooie loods sleutelen (maar helaas zonder brug), ongeveer 4km van mijn huis. Ik wilde de oliekoeler thuis controleren op lekkage, vandaar de fiets. Eerst de fiets afgezet en toen rond een stuk gereden om de olie lekker warm te krijgen. Aangekomen eerst gestart met de V-snaren los te maken, zodat de olie toch weer een beetje af kon koelen en mijn teiltje niet zou smelten. De snaren van de waterpomp en dynamo (de "achterste" 2) gingen vlot en probleemloos los, de aircopomp lukte niet zo gemakkelijk. Uiteindelijk bleek de klem in het verstellingsmechanisme vast te zitten, evenals een beugeltje onder de dynamo. De dynamo helemaal omhoog getrokken, toen kon ik beter bij de vastzittende onderdelen. Vervolgens de olie eruit en het filter eraf gedraaid. Toen het koelwater eruit. Oliekoeler losgedraaid (je hebt dop 27 nodig, die had mijn oom gelukkig liggen) en naar huis gefiets om te controleren. Helaas kon ik er thuis geen druk op zetten, maar het leek goed. Teruggefietst door de koude en harde wind. Daar de koeler aangesloten op de tuinslang en opnieuw getest, nu met meer druk. Dit kon omdat oom inmiddels thuis was gekomen. Koeler was goed, die terug gezet. Nieuwe slangen gemonteerd, ging verrassend gemakkelijk, was bang dat Dreft en heet water nodig waren. Toen de thermostaat en waterpomp gedemonteerd. Helaas was het toen al weer tijd om haar huis te gaan, morgenmiddag moet ik dus verder.

Dan de nieuwe waterpomp monteren, nieuwe V-snaren monteren, vullen en testrijden !

Bij het uitzetten nog even mijn LPi gereset, op benzine gezet en met ingedrukt knopje uitgezet en van contact gedraaid. Knopje nog een paar seconden vastgehouden. Het ledje knipperde bij loslaten, dus het lijkt alsof er wel wat gebeurd is :)

Nog wel een vraagje: Hoe kan ik alle koelvloeistof vervangen ? Volgoens Haynes moet er n 8.5 liter inzitten, volgens mij heb ik er nu minder uit laten lopen. Kan het zijn dat er nog wat in de kachelradiateur zit, en hoe moet ik het eruit krijgen ? Het gaat om een 940 met ECC. 

  • blog van henk 940LPT
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

henk 940LPT
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.