Privé sleuteldagje (wordt morgen voortgezet)
31/01
2009Privé sleuteldagje (wordt morgen voortgezet)
Mijn 940 bereikt binnenkort de 270.000 km, tijd voor een grote beurt en APK. Om wat werkloon uit te sparen en omdat sleutelen op zich leuk is, heb ik besloten om zelf weer wat zaken aan te pakken. Helaas komt de sleuteldag op 7 februari slecht uit, Mark heeft de sleuteldagen goed lopen en er komt bijna altijd een "harde kern" waarmee het leuk is weer bij te praten.
Bij koud wegrijden heb ik een soort snerpend geluid, de eerste paar honderd meter. Misschien een V-snaar, of de waterpomp ? Verder een olielekkage rond het oliefilter en koelwater verlies "ergens". De olie mag zo en zo vervangen worden, ook voor de koelvloeistof zou dat niet verkeerd zijn. De afgelopen week voor bijna 200 euro aan onderdelen besteld, alles was in huis. Kort overzicht van de acties:
- Olie verversen
- Oliefilter vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Thermostaat vervangen
- Waterpomp vervangen
- O-ring oliekoeler vervangen
- Koelwater slangen van/naar oliekoeler vervangen
- Alle V-snaren vervangen (waterpomp/stuurbekrachtiging, dynamo en airco compressor)
Vanochtend al het gereedschap en de onderdelen ingeladen en de fiets achterop gebonden. Ik kan bij een oom met een mooie loods sleutelen (maar helaas zonder brug), ongeveer 4km van mijn huis. Ik wilde de oliekoeler thuis controleren op lekkage, vandaar de fiets. Eerst de fiets afgezet en toen rond een stuk gereden om de olie lekker warm te krijgen. Aangekomen eerst gestart met de V-snaren los te maken, zodat de olie toch weer een beetje af kon koelen en mijn teiltje niet zou smelten. De snaren van de waterpomp en dynamo (de "achterste" 2) gingen vlot en probleemloos los, de aircopomp lukte niet zo gemakkelijk. Uiteindelijk bleek de klem in het verstellingsmechanisme vast te zitten, evenals een beugeltje onder de dynamo. De dynamo helemaal omhoog getrokken, toen kon ik beter bij de vastzittende onderdelen. Vervolgens de olie eruit en het filter eraf gedraaid. Toen het koelwater eruit. Oliekoeler losgedraaid (je hebt dop 27 nodig, die had mijn oom gelukkig liggen) en naar huis gefiets om te controleren. Helaas kon ik er thuis geen druk op zetten, maar het leek goed. Teruggefietst door de koude en harde wind. Daar de koeler aangesloten op de tuinslang en opnieuw getest, nu met meer druk. Dit kon omdat oom inmiddels thuis was gekomen. Koeler was goed, die terug gezet. Nieuwe slangen gemonteerd, ging verrassend gemakkelijk, was bang dat Dreft en heet water nodig waren. Toen de thermostaat en waterpomp gedemonteerd. Helaas was het toen al weer tijd om haar huis te gaan, morgenmiddag moet ik dus verder.
Dan de nieuwe waterpomp monteren, nieuwe V-snaren monteren, vullen en testrijden !
Bij het uitzetten nog even mijn LPi gereset, op benzine gezet en met ingedrukt knopje uitgezet en van contact gedraaid. Knopje nog een paar seconden vastgehouden. Het ledje knipperde bij loslaten, dus het lijkt alsof er wel wat gebeurd is :)
Nog wel een vraagje: Hoe kan ik alle koelvloeistof vervangen ? Volgoens Haynes moet er n 8.5 liter inzitten, volgens mij heb ik er nu minder uit laten lopen. Kan het zijn dat er nog wat in de kachelradiateur zit, en hoe moet ik het eruit krijgen ? Het gaat om een 940 met ECC.