Klepspeling V6, op LPG
Klepspeling V6, op LPG
Op hinderlijke wijze word ik eraan herinnerd 12 kleppen te hebben. Reden voor mij om vandaag de klepspeling te controleren en de kleppen te stellen.
De V6 (B280E) heeft nu 140.000km gelopen en rijdt sinds 15.000km op LPG (na inbouw LPG heb ik meteen de kleppen gesteld, de dag erna begon het tikken)
De voorgeschreven speling bij koude motor is voor de inlaatkleppen 0,2mm en de uitlaat 0,25. Bij warme motor is dit 0,3 respectievelijk 0,35. Daar een motor met LPG warmer word dan een standaard benzinemotor leek/lijkt het mij verstandig om de voorgeschreven speling van een warme motor aan te houden, wanneer de motor koud is. Dit is ook wat een Volvo-dealer als advies geeft. Tevens is dit hetgeen ik altijd aanhoud bij 4-cilindermotoren uit de 240-reeks.
Slechts enkele kleppen moest ik ietsje bijstellen ten opzichte van de vorige keer. Helaas was er geen enkele klep die teveel speling had. Anders had het hinderlijke getik daaraan kunnen liggen.
Het afstellen zoals hierboven beschreven lijkt dus te resulteren in (te)veel getik.
Dan nu mijn vraag: welke klepspeling houden de collega V6-rijders aan op LPG?
Indien het anders is dan hetgeen ik doe, heb ik volgende week weer een halve dagbesteding te pakken!
Dank alvast voor jullie antwoorden