stationair langzaam afzwakkend, af en toe plotseling uitval motor, bij loslaten rempedaal toerental omhoog?
stationair langzaam afzwakkend, af en toe plotseling uitval motor, bij loslaten rempedaal toerental omhoog?
En dat allemaal op gas. Op benzine rijdt Brutus als een zonnetje... Dit na het vervangen van de Brandstofdrukregelaar, schoonmaak en test CISklep, en stoppen van gaten in slang na LMM. Dus het stationair onregelmatig lopen en slechte start en veelvudig uitvallen als koud is verholpen.
Echter, zowel op gas als benzine wil ze nogal eens plotsklaps uitvallen: zomaar in een keer motor stil zonder bokken of stoten. na flink lang doorstarten (daar gaat de startmotor) komt de motor weer langzaam op gang. hiebij valt me op dat vaak de brandstofpomp niet meezoemt bij het opnieuw contact zoeken. Het loshalen van zekering nr 1. wil de start nogal eens bespoedigen.
LPG is een heel ander verhaal. Hier wil de motor maar traag richting 800 toeren stationair gaan bij gaslos en blijft ze vaak "zoeken" tussen 500 en 1000 toeren. Een ander raar fenomeen is dat wanneer draaied op LPG stationair, na het loslaten van het gaspedaal bij stilstand het toerentsal even omhoogschiet met zo'n 300 toeren... keer op keer...
Dus recapitulerend:
CIS = schoon en werkt
LMM is heel en werkt
Benzinedrukmeter = nieuw
Gaten na LMM gestopt (nog op zoek naar volledig nieuwe buis tussen LMM en inlaatspruitstuk)
Benzine: loopt goed en rustig stationair
LPG: blijft "zoeken" en wil maar langzaam in toern teruglopen na gas los.
Symptomen:
1. lpg zoeken en traag teruglopen
2. benzine: betere start maar toch nog niet al te vlug (meer dan de gewenste 4/5 omwentelingen in ieder geval) / stationair als een zonnetje en valt niet meer uit bij koude motor
3. lpg en benzine: plotsklaps en willekeurig uitvallen warme motor en daarna zeer slecht starten {startmotor werkt maar benzine lijkt achter te blijven en pomp stil} (soms helpt loshalen zekering 1 om start te bespoedigen)
4. LPG: in stilstand en stationair stijgt het toerental kortstondig met 300 toeren na loslaten rempedaal.
Verdenk uiteraard nog steeds de brandstofpompen (in tank zoemt ie nogal) en e.v. ook gas verdamper / computer (OMVL?) lijken met het onderzoeken waard (gezien de incongruentie tussen stationair lopen LPG en Benzine). Maar die reactie van het toerental op het loslaten rempedaal lijkt me erg vreemd. Is het remsysteem afhankelijk van vacuum en het LPG systeem ook? kan hier iets in mis zijn? of zou het electronisch signaal (doven remlichten) een korte storing geven in de gascomputer? kans dit?
Wie o wie weet raad?
groeten Niels