LPI opgefrist...
26/01
2009LPI opgefrist...
Zo, de 940 zojuist opgehaald bij Mesman in Son en Breugel (een vrij goed bekend staande lpg/lpi specialist), en wat een verschil! De motor loopt stukken mooier en stabieler, en het vervelende rauwe lopen op benzine is weliswaar nog niet hélemaal weg maar wel beduidend verbeterd.
Zoals op het forum eerder vermeld had ik last van een tweeledig probleem: rauw stationair lopen op benzine, en een op willekeurige momenten optredende storing op lpg waarbij er sprake was van stotteren en inhouden.
Ik heb aan Mesman bij het brengen van de auto instructies meegegeven met betrekking tot het vastzetten van LPI-injector 3, een revisie van O-ringen en spuitmondjes van de LPI injectoren en het nalopen van het omschakelrelais.
Naast het uitvoeren van deze werkzaamheden werd een connector van injector 2 ontdekt die niet goed vastzat, zijn O-ringen van de benzine-injectoren vervangen en bleek dat de pakking van het inlaatspruitstuk lek was. Samen met de losse injector was er dus sprake van wat valse lucht. Kennelijk niet voldoende om een foutmelding te veroorzaken, maar het verklaart wel het rauwe stationair lopen.
Het afrekenen was een minder leuk verhaal: 340 euro (inclusief huurauto), maar wel weer een nagelopen en opgefrisd LPI-systeem en da's ook wat waard.
Ik was in elk geval blij toen ik de Renault Twingo leenauto weer mocht omruilen voor mijn eigen 940. Niet alleen is het onmogelijk om in een Twingo een goede zitpositie te vinden, het ding heeft daarnaast werkelijk geen enkele pit.