dual-mass vliegwiel
dual-mass vliegwiel
probleemstelling: mijn koppeling van mijn B230FK/M90 zit er nu net 19000km in, ik hou wel van hard accelereren maar ik rij erg weinig file en met slippende koppeling rijden is me een gruwel, doe ik dus ook niet. En toch heb ik nu slip in de aandrijflijn!!
Alle 900-serie auto's van na '95 en S/V90's hebben een M90 bak als ze handgeschakeld zijn.
Deze M90 auto's hebben ook een zgn. dual-mass vliegwiel. Dit vliegwiel bestaat uit 2 delen die aan elkaar gevulcaniseerd zijn.
Dit wordt gedaan om het comfort te verhogen, de trillingen worden gedempt en ook het aankoppelen is soepeler.
Nu wil het wel eens voorkomen dat deze vliegwielen kapot gaan. Helaas weet ik niet hoe maar ik vermoed dat het gevulcaniseerde deel dan los laat.
Nu is mijn vraag: wie heeft dit eerder meegemaakt? Wat was het symptoom tijdens het rijden? Kan het bv aanvoelen als een slippende koppeling? (2 vliegwieldelen die ten opzichte van elkaar slippen??)