Radiateur kapot, en nu?
Radiateur kapot, en nu?
Vandaag op een rondje randstad ging het lampje van de koelvloeistof opeens branden. Reed net weg van bezoek en zette de auto nog in de woonwijk aan de kant. Kap open: grote koelwaterslang van radiateur afgeschoten. Kwestie van slang er weer op zetten en bijvullen dacht ik. Maar nee dus, de plastic vanger van de radiateur waar de slang overheen schuift was op zo'n 7 mm van de radiateur afgebroken en zat nog in de slang. Stuk eruit gehaald en de kunstof buitenmantel zo'n 5 mm weggestript om de boel vervolgens professorisch te repareren door de metalenbinnenmantel weer in het gat van de radiateur te steken en de boel vast te zetten met de slangeklem met een extra borging van een spanband die de slang richting de radiateur trok. Dop van koelstofreservoir 'los' gedraaid om zo een niet al te hoge druk op te bouwen. Vervolgens zeer rustig naar huis gekacheld. Onderweg nog wel een liter koelvloeistof verloren.
Nu dan de vragen:
1) De radiateur moet vervangen worden lijkt mij. Of is dit een bekend zwak punt en kan het gerepareerd worden?
2) Zouden jullie voor een sloopradiateur gaan of nieuw. Ik neig naar het laatste maar ben bang dat die nogal wat gaat kosten?
3) Ik heb de term 'ruilradiateur' wel eens gehoord. Zijn er bedrijven die nog wat met mijn oude radiateur kunnen (toch reparatie?)
4) Er zat groene koelvloeistof in en ik had geen reserve bij me. Gezien de situatie heb ik de enige koelvloeistof die ik kon krijgen erbij gegooid en deze was roze. Geeft dit problemen? Uiteraard zal ik na de vervanging alles doorspoelen en er weer één soort koelvloeistof ingooien. Maar kan de mix die er nu inzet kwaad?
5) Hoe laat ik de boel leeglopen? Zit er onder ook een dop? Het was donker en ik kon het niet goed zien allemaal.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Groet,
Jan-Willem