780 radiovak in 940
08/01
2009780 radiovak in 940
Na lang zoeken ben ik er uiteindelijk op uitgekomen: een radiovak van een 780! Met de kerst en nieuwjaarsdagen lang moeten wachten om het te ontvangen, maar aan alles komt een einde!
Gisteren dan beslist om alles 'eventjes' in te bouwen. Al liep dat niet zoals ik het voorzien had. Eerst en vooral moest de huidige installatie er uit. Dit ging nog allemaal vrij snel, en zonder problemen. Behalve dan de 'handgas-kabel'. Deze moest helemaal uitgebouwd worden om hem te verwijderen. Maar na wat schroef en vijswerk was dit toch ook gelukt.
Nu was het moment aangebroken om de console in te bouwen.
Eerste probleem: De eerste eigenaar had er (omdat er in de plaats van de sigarettenaanteker nu de handgas zit) niet beter op gevonden om de aansteker aan de zijkant (passagierskant) te plaatsen. Hierdoor kreeg ik de console er dus niet in, vermits deze net op die plaatst kwam. Dus aansteker verwijderen en probleem opgelost. Tijdelijk toch, want nu zit ik met een gat in dat zijpaneel!
Nu kreeg ik het idee om mijn 'equalizertje' in dat onderste vakje naast de aansteker te plaatsen. dit kon er perfect net in, het was alleen wat diep. Dus had ik er niet beter op gevonden om de relais die in de weg zaten te verplaatsen. 3 stelletjes verlengkabeltjes gemaakt en de relais verder naar achter geplaatst (waarbij er 1 op zijn zij moest liggen vanwege geen betere plaats te vinden). Op die manier kon m'n bakje gevuld worden met de equalizer (want het afdekkapje had de verkoper niet meer).
Uiteindelijk m'n radio helemaal in gebouwd, handgas terug aangesloten, alles in orde (dacht ik). Wil dus alles eens testen en auto starten. Resultaat: motor slaat niet aan. Nog eens goed geprobeerd: niks. Alles nagekeken of alles aangesloten was. Terug geprobeerd (iets te lang mss) Met als gevolg dat ik na een aantal keer proberen héél m'n batterij had opgesoepeerd. Maar ondertussen kon m'n auto dus niet meer starten!!!
Enige oplossing: alles terug naar af! dus bakje er terug uit, handgas terug los.... Dik halfuurtje later zaten de relais terug op hun plaats (vermits ik wel kon denken dat het daaraan moest liggen. dit waren namelijk de enige 'ingrijpende' veranderingen geweest die op m'n motor van toepassing hadden kunnen zijn) Meteen ook maar de ruitenwisserrelais (uit de groupbuy) terug verwijderd en de originele geplaatst (om alle veranderingen zeker ongedaan te maken). Ondertussen was mijn batterij nog steeds plat!
Dan maar m'n ma haar mazda binnengereden om 'm met de startkabels te doen starten. (M'n pa zijn S80 is namelijk niet zo geschikt om anderen te depaneren..computer e.d.) Geprobeerd om te starten..enja..hij sloeg aan! Ik veronderstel dat het dus lag aan de (zwarte naast de 2 kleine "kubieke cm" relais'tjes)relais die ik ondersteboven had geplaatst.
Alles terug ingebouwd, en na 4 uur prutswerk toch maar even een proefritje gemaakt om te kijken of alles nog werkte. Moest vandaag namelijk 100km met de auto rijden, en zou niet graag op de autostrade in panne vallen!
Maar hij zit er dus in. Zij het wel wat scheef, maar krijg dat neit echt goed. zal nog eens goed moeten kijken of ik dit recht krijg. bakje voor onder de radio moet ook nog aangeschaft worden. heb vandaag ook gemerkt dat m'n radio ook niet meer aangaat als ik m'n contact aanzet. Veronderstel dat dit een draadje is dat losgekomen is met er aan te prutsen (en gisteren in m'n haast alles er in te proppen!)
Dit weekend dus alles er terug uit om dat draadje vast te zetten, en meteen m'n andere kabels wat ordelijk te leggen!
Gisteren ook nog andere nummerplaathouden geïnstalleerd:
Ook nog eventjes wat foto's van de condensator die'k heb ingebouwd afgelopen weekend. Stond er echt versteld van wat voor verschil dit geeft aan m'n bassen! Maakt de keuze subwoofer helemaal overbodig!
Vandaag trouwens nog ander speelgoed in de bus:
uitlaatsierstukje van European Tuning (zelfde diameter als Simons uitlaat)
tot slot nog n wintersfeerfotootje..
tot de volgende!