De ombouw van mijn 760 duurt voort... foto's!
De ombouw van mijn 760 duurt voort... foto's!
Met de vakantie weer meer tijd kunnen besteden aan de ombouw van mijn 760. Helaas wel direct na de vakantie tentamens, dus ik kon niet zo veel doen als ik wilde...
Waar te beginnen? De koeling dan maar.
Aangezien de radiateur en de intercooler van de B204GT erg breed zijn, passen deze niet tussen de koplampen in het oude front.. Ik wil niet in de carrosserie zagen en dus is er besloten om het zaakje 5 cm naar achteren te verplaatsen.
Hierdoor is er echter geen plek meer voor de originele E-fan. Op de sloop hetb ik twee ''push'' e-fans gekocht van een Opel (aaaaaaaaah :p) Omega 2.5 V6. Ze zijn van Bosch en passen alsof ze voor de 760 gemaakt zijn!
Twee beugeltjes om de radiateur en IC te monteren. Best wat werk..
Hier het originele volvo ding dat onder de radiateur zit en de IC vastzet.
Vastgezet aan de dwarsbalk waar eerst de V6 radiatuer op stond.
Beter te zien hoe het werkt...
De twee E-fans. Links raakt ie het blik niet, en zaag ik het dus ook niet weg. Ze zitten vast aan de onderstedwarsbalk en ze klemmen tegen de carrosserie.
De bedrading:
We hebben besloten een aparte motorkabelboom te maken van de originele 740 kabelboom. Na vele uren schema's bekijken en knippen eindelijk resultaat.
Nu ben ik bezig het netjes in de auto te leggen, en aan te sluiten...
AAAAAAAAAAH! en dat is een van de drie delen...
Kabels die we verwijderd hebben... voorlopig geen gebrek aan kabel...:-)
In de auto met die handel!
Vervolgens ook met de ophanging begonnen. Veel werk, schoonmaken etc. Maar het ziet er wel mooi uit denk ik zo... :-)
Ik heb dus de onderste delen van een 740 turbo uit 1988 genomen, en daar de veren en veerpootlagers uit 1982 op gezet.
Aangezien er geen schokdempers te vinden waren voor een 760 met het oude type veerpootlager, heb ik Bilstein B6 HD van een 240 gemonteerd. Hiervoor bij volvo een spacer-ring gekocht en een beetje veranderd in de draaibank.
Hier de onderzijde van de veerpoot met de ring er in. Ongeveer 2cm hoog. Verder past alles perfect!
Schokdemper: De buis is veel dikker dan normaal; steviger bij het remmen (stabieler etc.)
De complete veerpoot.
Eindelijk konden de remspullen etc. gemonteerd worden!
Nieuwe standaard bussen in de hoofddraagarm, en poly bussen aan de reactiestang (zowel aan de carrosserie en de hoofddraagarm). Deze bussen zorgen voor stabieler remgedrag als t goed is (en gaan lang mee?)
De remmen! lekker nieuw..
Nieuwe koperen releidingen met nieuwe plastic houdertjes, Schijven met groeven, staalomvlochten remslangen met RVS koppelingen, semi-metelen remblokken (afwachten hoe goed die zijn...)
daarbij de nieuwe bussen etc. ik hoop dat het een beetje strak gaat rijden. Ook nieuwe fusee's, maar de suurkogels laat ik ff, omdat ik de uitlijning niet wil verstoren (en ze lijken nog goed voor wat km's..
Ook nog bezig een adapter flensje te maken voor de nieuwe Garrett turbo, maar dat is nog niet af. Gewoon met de ijzerzaag en andere basale middelen :-)
Zoiets gaat het worden.
Ik kan nog veel meer vertellen, maar je kunt beter een vraag stellen ;-) Scheelt mij weer wat typwerk :-)
Groet,
Philip