LPi: The saga continues
24/12
2008LPi: The saga continues
Allen,
ook ik ben bezig met mijn LPi installatie, klacht is afslaan op moment van overschakelen van benzine naar LPG. Dit gebeurt alleen bij warme motor. LPi pomp blijft wel draaien, dit heb ik via geopend skiluik kunnen horen. Kleine aanvulling, als ik warm op benzine wegrijd en na een km of 30-40 rijdend overschakel op LPG dan helemaal geen problemen. Dat had ik dit weekend nog uitgevonden.
Omdat ik mijn installatie nog niet tot in de details kende en het lijkt of er verschillende uitvoeringsvormen zijn van de LPi installatie ben ik er vandaag diep ingedoken. Ik wil voor mezelf een beter beeld hebben om te kijken of ik zelf niet nog wat kan oplossen/uitsluiten etc. Naar de gasinbouwer kan altijd nog, helaas is het niet goedkoop. Aan de hand van dit schema ben ik nagegaan hoe het bij mij zit. Veel zaken heb ik met de multimeter "doorgepiept", met de doorgangstester kijken waar welke draadjes heen gaan. Voor de pomp had ik een testsnoer van 5m gemaakt, mijn testsnoeren waren helaas niet zo langs als de Volvo. Ik heb de meeste zaken na kunnen lopen (behalve wat zaken die me voor afslaan niet belangrijk lijken zoals fueltronic etc), mijn installatie komt overeen met het schema. Ik werk het zelf ook nog eens uit in een 'netter" schema wat hopelijk wat duidelijker leesbaar is. Ik denk dat er ook wat foto's bij zet van de stekkers zodat ze makkelijk te herkennen zijn voor eenieder die er zelf ook een beter beeld van wil krijgen. Over het algemeen leek alles goed. Geen geoxideerde stekkerverbindingen, kapotgeschuurde kabels etc.
Natuurlijk ben ik ook een aantal potentiële zaken tegengekomen op het forum en bij mijn zoektocht vandaag, te weten:
1. Barsten in de isolatie/behuizing van de afsluiter op het verdeelblok. Zie ook dit draadje van Wouter.
2. Slechte stekkerverbinding tussen de afsluiten van punt 1 en de LPE (LPi computer)
3. Slecht werkend relais voor de onderbreking van de signalen van ECU naar benzine injectoren (signaal wordt onderbroken bij LPG rijden). Zie ook dit draadje van Timen.
Punt 2 heb ik vandaag zelf opgelost. In de 2 draadjes die de solenoid bedienen zit een 2 polige zwarte stekker. Eén van de pennetjes zat niet goed in het plastic geklikt waardoor bij het maken van de stekkerverbinding het pennetje weer naar achteren (uit het plastic) werd gedrukt. Pennetje uit het plastic getrokken, het lipje op het pennetje meer naar buiten gebogen en weer in het plastic gestoken. Na het maken van de stekkerverbinding het pennetje met een klein schroevendraaiertje stevig in het plastic (en het tegenoverliggende pannetje in de andere stekker) gedrukt. Ik kan me voorstellen dat de overgangsweerstand bij een slechte stekkerverbinding zo hoog is dat dat de stroom door de solenoid te laag is om de afsluiter open te drukken tegen de LPG druk in. Na een aantal kms rijden op benzine (zeg een 30km, 15 min.) kan de druk weer gezakt zijn zodat de solenoid de afsluiter open kan krijgen. Disclaimer: Ik weet niet wanneer de afsluiter precies geopend wordt, het kan ook zijn dat ik het helemaal mis heb. Het komt op mijzelf in ieder geval redelijk logisch over.
Punt 1 is tegen redelijke kosten (rond de 30 euro) op te lossen, als blijkt dat de stekker niet de boosdoener was.
Punt 3 is duurder (120 euro). Misschien wel te testen door de benzine injectoren los te trekken als hij op lpg loopt. Is me niet helemaal duidelijk waarom dit alleen bij warme start gebeurt. Maar misschien is het wel vreemd "warm relais" gedrag...
Daarna de ECU weer op benzine ingeleerd en een klein stukje op lpg gereden. Daarna uitgezet, gestart en zonder problemen weer verder gereden op lpg. Dus wel met warme motor, maar niet warmgereden op lpg. Deze ene zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer, de tijd zal het uitwijzen. Anders toch maar punt 1 en vervolgens punt 3 proberen.