'af en toe inhouden'-probleem [update: bingo?]
'af en toe inhouden'-probleem [update: bingo?]
In een ander draadje heb ik reeds aangegeven dat ik een probleempje heb dat zo nu en dan de kop opsteekt, op tamelijk willekeurige momenten: inhouden/stotteren bij rijden op lpg. De meeste suggesties die in dat draadje zijn gedaan heb ik nagelopen. Het probleem bestaat nog steeds, en om dubbele adviezen te voorkomen even de bevindingen op een rij:
- betreft een 1997-er 940 LPT met Vialle Lpi installatie (G3)
- de lpi-injectoren zitten vast
- er is een nieuwe accu geplaatst
- er is een andere bobine geplaatst
- benzinedrukregelaar is vervangen
- benzine-injectoren zijn vervangen door andere exemplaren met verse O-ringen
- er zijn nieuwe bougies geplaatst en nieuwe bougiekabels
- luchtfilter is nieuw
- verdeler is nagezien, schoongemaakt en in goede staat
- ik krijg GEEN foutmelding door een lambda-lampje, het lampje werkt uiteraard wel
- de gaspomp werkt (hoorbaar), ook in de tweede trap
- er is voldoende lpg in de tank
- de beruchte vier zekeringen zijn nieuw, zekeringhouders zijn schoongemaakt
- luchtlekkage of valse lucht is niet aangetroffen
- kleppen zijn onlangs gesteld (Let op: dit was heel erg nodig, alle uitlaatkleppen stonden op dat moment VEEL te strak (nagenoeg géén klepspeling). Ik heb een verbrande klep echter uitgesloten omdat de auto het merendeel van de tijd goed loopt, wat volgens mij met een verbrande klep niet mogelijk is.
- brandstofpomprelais is nieuw
- omschakelrelais is schoongemaakt
- CIS-klep is schoongemaakt
- gasklepschakelaar is opnieuw afgesteld
- alles nagelopen op luchtlekken
-alle aardepunten nagelopen en schoongemaakt
De eerder als suggestie genoemde BDP-sensor en lambdasondeheb ik nog NIET bekeken, omdat vervanging van bovenstaande onderdelen al een aardige aanslag was op mijn portemonnee.
Een beschrijving van wat er precies gebeurt: bij rijden op lpg begint de motor plotseling te stotteren, en bij iets meer dan een klein puntje gasgeven begint ie ook flink in te houden. Dat houdt een willekeurige periode aan, waarbij het euvel soms na een paar minuten weer automatisch verdwijnt. Als het euvel zich voordoet blijft de motor wel stationair lopen, maar je ziet de toerenteller dan schokken tussen ongeveer 500 en 900 toeren. De auto schudt dan ook. Als het euvel weer voorbij is loopt de motor heel stabiel en netjes stationair op lpg.
Dit schudden doet zich sowieso altijd voor bij rijden op benzine, maar alleen stationair en alleen bij warme motor. De auto lijkt dan op drie cilinders te lopen waarbij cilinder 2 met name wat 'minder mee lijkt te doen'. Als ik de stekker van benzineinjector 2 echter losneem is er een heel klein verschil in lopen van de motor waarneembaar, maar mimder duidelijk als ik stekkers van andere benzine-injectoren losnee. Vreemd genoeg rijdt de auto verder uitstekend op benzine. Geen vermogensverlies merkbaar, wel een soort "bop bop"-geluid als ik de motor stilstaand 1500 tot 2000 toeren laat lopen. Een koude start gaat altijd prima en zonder schudden, met iets verhoogd toerental. Een warme start lukt altijd, maar gaat wel wat moeizamer: inzakkend toerental op benzine tot soms onder de 500 tpm, en vervolgens wat zagen stationair, uiteindelijk stabiliserend op 750 tpm (met schudden).
Zijn mensen nog steeds van mening dat lambdasonde en/of BDP sensor de boosdoener kunnen zijn? Dan zal ik deze twee potentiele veroorzakers in het nieuwe jaar nog eens aanpakken. Zijn er daarnaast zaken waar ik op kan letten?
[update]: scheurtje aangetroffen in mantel afsluiterrelais