RVS uitlaat: Welke is de beste?
RVS uitlaat: Welke is de beste?
Hallo Volvisti
Gisteren hebben we de 75 liter tank in de auto gehangen (een dagboekpagina volgt later, dus hierover a.u.b. hier geen reacties) en daarbij de uitlaat even uit de rubbers gehad.
De uitlaat, alles behalve downpipe en katalysator) is vier jaar geleden vervangen voor/door de vorige eigenaar. Met Bosal troep. De middelste pot rammelde toen ik de auto kocht, dus ik mocht onder garantie een nieuwe pot gaan ophalen. Dat was een Walker. Afdichten op elkaar heeft een tijdje gekost en m'n pijp stak aan de achterkant teveel uit. Tijdens dat afdichten is er al een schroefje in de achterste pop geschroeft. Omdat daar alweer een gaatje zat.
Gisteren scheurde dus de achterste pot in aan de voorkant. En de verbinding tussen katalysator en voorste pot is weer ondicht.
Daarnaast is de katalysator roestbruin (maar volgens mij niet doorgeroest).
Tijd dus voor een "update" van mijn uitlaat. Het gaat RVS worden. Maar zeer waarschijnlijk niet E.P.S. (het moet wel leuk blijven, financieel gezien).
Vraag is dus:
- Is er verschil in kwaliteit tussen Simons, Ferrita, etc.?
- Katalysator ook maar gelijk vervangen (auto is 17 jaar oud of de katalysator dat ook is weet ik niet) door een exemplaar met een betere doorstroming (als die bestaan)?
- Heb ik er iets aan, als ik de downpipe vervang door een beter exemplaar, qua vermogen, koppel en/of verbruik?
- Is er een indicatie te geven over welke uitlaten de achterruit vervuilen en welke niet? (of alleen: "kromme pijp niet, rechte pijp wel")
- Wat kost zoiets ongeveer? (Materiaalkosten, monteren doen we zelf)
Het gaat om een 945 GLE van eind modeljaar 1991 met een B234F. 16 Klepper dus. Een white label ECU (928) en een goldbox EZK komen er t.z.t. op (liggen al klaar, maar motor loopt nog niet optimaal). Breedband lambdasonde is gepland, koelwatertemperatuursensor ligt al klaar.
groetjes
Mathy
PS de uitlaat van Rob Korteweg ken ik. Al heb ik hem gisteren helaas niet gehoord (niet aan gedacht).