Koelproblemen?, rare piep, vacuumbalg.
Koelproblemen?, rare piep, vacuumbalg.
Beste leden,
Daar ben ik weer. Na het verhaal over de olielekkage die ik na het vervangen van de achterste krukaskeerring nog steeds heb stond ik laatst met haast geen koelvloeistof meer.
Ik was in een nogal haastige bui en was op zoek naar een plekje om te parkeren. Ik had er uiteindelijk één gevonden maar daarvoor moest ik een u-turn maken. Maximaal profiterend van de kleine draaicirkel draaide ik vlot een rondje om vervolgens het parkeervak in te duiken. Eenmaal uitgestapt zag ik een spoor koelvloeistof op de weg precies waar ik gereden had. Motorkap open, er kwam wat damp van het blok vandaan en het expansievatje was leeg. Het bleek dat de temperatuursensor uit de radiator was gesprongen.
Ik heb de boel bijgevuld met water en het bleef op niveau. Ik startte de auto echter een paar dagen later opnieuw en toen stond er warempel minder koelvloeistof in het vaatje. Na één keer gestart te hebben zag ik een paar spetters op het blok zitten. De achterkant van het blok is ook nat. Afijn ik heb weer bijgevuld en ben gaan rijden. Onderweg nog gecontroleerd maar het bleef op niveau.
Wat kan dit zijn? Lekke koppakking? Ik constateerde ook een witte pluim bij stationair lopen nadat het vaatje de eerste keer helemaal leeg was. Is het een kapotte waterslang? Het blok draait zeer netjes, heeft geen onregelmatigheden en reageert soepel op het gas, zoals het hoort.
Dan iets anders. Wanneer ik met warme motor een bocht naar links maak, scherpte maakt niet uit, dan hoor je een constant hoge piep. De laatste tijd hoor ik het ook wel eens als ik rechtuit rijd. Herkend iemand dit?
Dan het laatste, ik heb onlangs een cruise control gemonteerd, maar heeft iemand enig idee hoe ik de vacuumbalg bevestig krijg? Het gaat om een 16v. In de handleiding staat niks hierover en de vacuumbalg op de foto's hier op de site komen niet overeen met mijn vacuumbalg. Weet iemand wat de juiste bevestiging is voor de vacuumblag op een 16v?
Alvast bedankt,
Groet, Roderik