Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Petervanluijk_740-1992/Mijn volvo verhaal...

Mijn volvo verhaal...

07/12

2008

Mijn volvo verhaal...

- Ingediend door Petervanluijk_7... , op 7 dec 2008 - 6 Reacties -

Na een korte tijd terug afgestudeerd te zijn en ook daaropvolgend een baan te hebben gevonden ging ik op zoek naar een auto. (samen met mijn vriendin)

Wat voor auto ga je dan naar op zoek, in mijn geval wilde ik gewoon een volvo, stevig, veilig, karakter en eigenlijk ook best wel heel erg mooi.

Uiteindelijk bij een handelaar terecht gekomen en daar een 740 model 1991 met gasinstallatie zien staan. Kmstand 265 dkm. Uiteraard een proefrit gemaakt en dat reed voortreffelijk. Aangeschaft voor een schappelijke prijs en ik had mijn auto.

Daar dit mijn eerste auto is, natuulijk ook even langs paps en mams en vervolgens naar huis gegaan. Trots en voldaan kroop ik in mijn bed om de volgende dag met mijn huisgenoot ook een proefritje te gaan maken. Heerlijk stukje stad, stukje polder en een stukje snelweg en natuurlijk ook even kijken of er gas in wil.

Tijdens het rijden hoorde we echter al een apart geluid, iets wat er de vorige dag niet was. Dus we besloten eens even te kijken waar dat vandaan kwam bij het pompstation. Stilstaan, geluid blijft. Motor uit, geluid weg. Niet vreemd, zit dus ergens in de motor, motor weer starten, motor wil niet starten. Heb ik weer, op dag twee een auto die niet meer start. Uiteindelijk door mijn broer naar de dichtsbijzijnde garage gesleept en op zondag gebeld dat ik een 16 jaar oude volvo voor zijn deur heb gezet of hij daar morgen naar wil kijken, dat was gelukkig geen probleem.

Wat was wel het probleem; startmotor, rotte accubak, remschijven voor, remslangen voor, lekke middenpijp over achterars, lekker kleppendekselpakking. Of ik dat toch maar even wilde laten doen, want dat waren toch wel dingen die noodzakelijk waren, al dan niet noodzakelijk zouden worden. Gelukkig nog overeen kunnen komen met de handelaar om de kosten te delen en was klaar tegen een redelijke prijs.

Ik opnieuw blij met een functionerende auto. Lekker veel op gas rijden, goedkoop en het B200f blok schijnt daar ook prima voor geschikt te zijn. Wel bemerkt dat mijn bolide stationair maar ook bij regelmatig rijden bij hogere toeren continu aan het varieren is in toerental. Stationair zodanig dat hij wisselt tussen de 500 en 1000. Doet het verder goed, iets om naar te kijken op termijn.

Oja, mijn lambda sonde brandde op benzine, maar dat gebruik ik praktisch niet dus ook dat schuiven we wat op. 

Ondertussen ook lid van het forum en de vereniging geworden en ook naar Gemert gekomen om daar eens onder de kap te kijken. Conclusie aldaar, goede wagen, goede koop, veel plezier en tot de volgende sleuteldag. Wel geconstateerd dat er eerder tussen mijn verdamper en gasmengstuk iets wat provosorisch te werk was gegaan. Lambda geregelde schakelaar was vervangen voor een handmatige stelschroef, op zich geen probleem, wel apart en niet volgens de regels!

Wat gebeurt er een kleine maand later? Ik rijd weg bij mijn werk en hoor na 500 m een enorme knal, maar mijn auto rijdt onveranderd door... Wat is hier aan de hand? Bij het kruispunt blijkt dan mijn toerental op 2000 toeren blijft hangen, dat klopt niet! Rustig de parkeerplaats van het pompstation aldaar op de hoek opgereden en meneer ANWB gebeld. Gelukkig een twee weken eerder mijn lidmaatschap afgesloten dus dat werd direct benut.

Conclusie: Backfire, gevolg kapotte inlaatbuis, gelukkig was dat de zwakke plek. Ducktape en ik kon weer rijden.

Advies: bougies wisselen, verdeelkap en rotor controleren, nieuwe inlaatbuis en misschien ook maar nieuwe bougiekabels aanleggen.

Interessant, gaan we weer op weg naar de garage, hopen dat dit het enige is en dat er niet nog meer kapot is. Eerst ook maar even een post op het forum gezet om daar wat expert opinions te vergaren. Uiteindelijk met de kennis en kunde van een kennis bovenstaand rijtje vervangen en ook maar even die gasregelaar en de bdp-sonde vervangen.

 

Ondertussen aardig wat te doen gehad, maar je kunt bijna alles zelf, of onder begeleiding, zo blijkt. Het Haynes boek ligt in de auto en grondig poetsen gaat ook spoedig komen. De teller heb ik nu al 4000 km kado gedaan en ik ben voornemens er nog veel meer bij te zetten. Hij loopt nu heel rustig en soepel ik ga hier zeker nog veel van genieten!

Mijn (onze) 740, wat een heerlijke wagen!

  • blog van Petervanluijk_740-1992
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Petervanluijk_7...
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2893 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.