Volvo 740. Verkopen? Niet verkopen? Wat is de conclusie?
03/12
2008Volvo 740. Verkopen? Niet verkopen? Wat is de conclusie?
Tja, wat is de conclusie?
Het oplettende lid heeft ongetwijfeld gezien dat ik mijn 740 te koop heb/had gezet. Ondanks dat de auto uitstekend beviel, wilde ik erg graag een turbo hebben. Ik had een mooie 940 Turbo gezien. Donkergrijs, werkende Airco, schuifdak. Ik kon echter mijn auto niet inruilen. Daarnaast zat er geen onderhoudshistorie bij. De tweede was een 940 LPT uit 1995 en die reed welliswaar fijn en was nagenoeg full-options maar reed toch niet zo fijn als mijn eigen 740. Ook het inruilen van mijn auto was een probleem. Tot overmaat van ramp was ik voordat ik bij de dealer arriveerde over een witte schuin vanuit de grond omhoog komende steen gereden waardoor ik (met een helse klap) mijn kriksteun onder wagen vandaan heb gereden (naja, gereden, extreem verbogen). Een geluk bij een ongeluk, wordt vervolgd. Uiteindelijk toch maar de proefrit in de 940 gemaakt die in eerste instantie niet wilde starten, een niet orginele fan had, een vreselijk abrupt opkomende koppeling had, een hakerig schakelende versnellingsbak had en als klap op de vuurpijl: er was ook nog eens in gerookt. Toen ik vervolgens hoorde dat mijn zogenaamde aftanse graftank niet in te ruilen was, hield ik het voor gezien. Ik had er schoon genoeg van. Ik leek wel gek. Waarom moest ik in hemelsnaam mijn 740 met hoekig dashboard inruilen voor een meer duizend in dozijn 940 Turbo, of nog erger, een 940 LPT? Ondanks de klap eerder die ochtend was ik zalig naar huis gereden. Ik vond de trekkracht in vergelijking met de lpt eigenlijk nog best meevallen. En daar was het me allemaal om te doen.
Mijn besluit stond wederom vast: ik ga hem houden.
Hoezo wispelturig?
Nu ik had besloten de 16v te houden moest er ook meteen groot onderhoud aan gebeuren. Ik had geen zin om dit allemaal zelf te doen (gezien gebrek aan kennis, sleutelruimte en tijd) dus ik ben op de terugweg nog even langs van Amerongen gereden en die konden de boel wel voor een in mijn ogen schappelijk bedrag repareren. Bij thuiskomst toch nog even met Wilhelmina garage (bedankt voor de tip Joost) gebeld en die hadden zowaar voor dit weekend nog plek en konden het hele wensen lijstje afwerken voor een mooi prijsje. Zo gezegd, zo gedaan. Ik had de auto woensdag weggebracht en vrijdag ochtend kon ik hem weer ophalen. Wat een verschil. Hieronder het lijstje van de uitgevoerde werkzaamheden.
- Krukaskeerring achter vervangen
- Nieuw druklager
- Nieuwe APK (met glans, alleen de handremkabel moest opnieuw gesteld worden)
- Paneelverlichting interieur gemaakt.
- Beugel vacuumbalg cruise control bevestigd
- Uitlijning voor. Uiteindelijk is mijn voorwielophanging ongeschonden gebleven door de klap.
Dit was het lijstje ongeveer. Daarnaast heb ik uit zelf nog een Nokia Cark-91 geinstalleerd en een werkende cruise control.
Wat ben ik blij dat ik besloten heb de wagen te houden. Hij rijd nu gewoon heerlijk. Alles functioneert naar behoren. Natuurlijk blijven er nog steeds een paar aandachtspuntjes, maar zo heb je gelukkig nog wat te doen. En wat is nu het allergrootste voordeel? Het feit dat ik exact weet wat er wel en niet is vervangen aan de auto, wat er wel en niet werkt, wat de aandachtspuntjes zijn.
Afgelopen weekend naar de Ardennen geweest en 700km gereden. De auto zat propvol. Vijf personen en dito bagage. De auto gaf geen krimp en lag heerlijk rustig op de weg. Ik heb de 160 paarden nog even laten trappelen en de 190 aangetikt. Het was een fluitje van een cent. Ik weet het nu zeker, de auto gaat niet meer weg. Voorlopig althans.
Groet, Roderik