Project "Meterconsole"
30/11
2008Project "Meterconsole"
Allen,
hier en daar heb ik het wel eens laten vallen: Ik wil ook een meterconsole maken in mijn 940. Misschien is het leuk/interessant voor de medeliefhebbers als ik mijn vorderingen eens in een dagboek post. Uitgangspunt bij dit project is dat alles gemakkelijk in originele staat terug te brengen moet zijn, hetzij door niets te beschadigen/aan te passen, hetzij door onderdelen aan te passen die gemakkelijk en tegen lage kosten te vervangen zijn. Ook mag de ventilatie/ontwaseming niet aangepast worden, voor veiligheid/comfort moet dit origineel blijven werken. Het geheel moet ook nog gemakkelijk uitneembaar zijn als ik diefstalgevoelige gebieden ben (voor mijn gemoedsrust).
In de console wil ik graag meters voor de oliedruk, olietemperatuur, inlaatspruitstuk druk/vacuum en boordspanning monteren. Een (al dan niet in carbonlook) uitgevoerde A-stijl console vind ik niet echt mooi, plaatsing onder de radio (met opoffering van de asbak, die ik niet gebruik) vind ik ook niet optimaal, de meters zijn dan niet gemakkelijk af te lezen. Bovendien zou dan de klok van de standkachel ook moeten wijken naar de middenarmsteun. Kost een montagesetje van ongeveer 35 euro, bovendien raak ik dan het vak kwijt (ideaal voor CD's). Bovendien wordt mijn OBD stekker ook minder makkelijk bereikbaar (zit onderin mijn armsteun). De plaats die ik voor ogen heb is bovenop het dashboard, boven de middelste ventilatieroosters. Bevestiging boven het dashboard moet plaats vinden mbv een plaatbeugel. Deze maak ik vast aan de schroeven die onder het lijstje rond de middelste ventilatieroosters. Van daaruit een stukje omhoog en dan naar voren. Bevestiging aan de voorkant mbv een tyrapje door de uitblaasopeningen aan de vooruitontwaseming. Bevestiging aan de beugel mbv klitteband of misschien door rubberen voetjes onder de console in gaten in de plaatbeugel te laten vallen.
Qua meters heb ik gekozen voor 52mm meters van VDO. Deze komen aardig overeen met de originele instrumenten en doen rustig aan met de zwarte platen, witte cijfers en rode naald. De oliedruk en -temperatuur en voltmeter heb ik van mijn vader gekregen, die ze in zijn 240 had zitten. De turbodrukmeter heb ik zelf gekocht. Qua sensoren heb ik een oliedrukschakelaar en olietemperatuurmeter gekocht. Normaal zit er in het blok een oliedrukschakelaar die bij 0.5 bar het lampje op het dashboard aan laat gaan, dit is ppur een schakelaar en kan geen druk doorgeven. Deze ga ik vervangen door een gecombineerde drukschakelaar (0.7 bar) en drukgever. De olietemperatuur komt in het carter, waarschijnlijk door de aftapplug. Vroeger leverde VDO sensoren die de plug konden vervangen, maar deze (met schroefdraad 3/4 UNF 16) zijn helaas niet meer leverbaar. Dan maar een M10x1.5 door de originele plug, een vervanger heb ik al gekocht. Boordspanning is niet moelijk, voor de druk/vacuum meter wordt het een slangetje.
Nu de meters en plaatsing van de console bekend zijn, ben ik gaan kijken naar behuizingen. Het liefst eentje van metaal die er een beetje hi-tech, maar wel strak uitziet. Ik heb een aantal gevonden. Wat wel lastig was, was een behuizing te vinden die diep genoeg is (zeg ongeveer 10 cm) en ook nog genoeg oppervlak had om de meters in kwijt te raken. Met de maten van de gevonden behuizingen heb ik met een tekenprogramma wat vooraanzichten getekend om erachter te komen hoeveel ruimte ik nodig heb. Uiteindelijk denk ik dat het deze behuizing van Conrad gaat worden:
(bronvermelding: De foto komt uit deze Conrad advertentie).
De zwarte zijkanten zijn van staal, de voorkant van aluminium, wat gemakkelijk te bewerken is. Ziet er strak uit, heeft mooie ventilatieopeningen (ivm plaatsing onder de voorruit en evt. montage van een dimmer) en de prijs is ook aangenaam, ongeveer 20 euro. De behuizing is oa verkrijgbaar in de maten (bxhxd) 200x110x150 en 300x110x200 wat voor mij wel geschikt zou zijn.
Om eens te kijken hoe dit in de auto staat, heb ik een kartonnen modelletje gemaakt en op het dashboard gelegd.
De 200x110x150 past mooi. Hij laat de ontwasmingsopeningen net vrij als ik m n beetje scheef zet, net als het grijze stukje dasboard onder de ventilatieopeningen. Als ik normaal rijd, zit hij niet hinderlijk in mijn blikveld (schat ik zo in), als ik bij parkeren oid de rechterhoek van de auto wil zien moet ik me even uitrekken maar dat is geen probleem dat doe ik anders ook omdat ik vrij laag zit. De grotere maat is een stukje dieper en meteen ook breder, ik denk dat dat niet gaat passen.
Met deze maten heb ik, zoals gezegd, al wat uitzetten gemaakt. Helaas passen er maar 3 meters in dus laat ik de voltmeter vallen. Naast de 3 meters komen er een schakelaar om het gebeuren uit te zetten, eentje om de verlichting aan/uit te schakelen en misschien een dimmer. Qua dimmer kan ik kiezen uit een schakelingetje of een zware potmeter. De tekening waar ik mee verder ga ziet er als volgt uit:
Qua aansluiten: Ik denk dat ik de loze plekken voor schakelaars naast de standverwarming tijdklok gebruikt. Hier zitten 2 blindplaatjes, wellicht kan die gebruiken om stekkers een een vacuum aansluiting te maken. Dan met een kabel/slang naar de console. Voeding van een contactgeschakelde accessoirezekering. Met één kabel en één slang door het brandschot en onder de motorkap een kastje met de kabels naar de verschillende sensoren.
Volgende stappen zijn de schroeven onder het lijstje van de ventilatie openingen opzoeken (of ze er echt zitten, volgens een foto in haynes wel) en de behuizing bestellen. Dan kan ik de kerstvakantie lekker de frontplaat gaan maken :). Bij Conrad heb ik ook transparante frontfolie gezien, deze folie kun je met een inkjetprinter printen, waarna er nog een transparante laag folie overheen komt. Icm de aluminium frontplaat gaat dit er erg mooi uitziend en denk ik !
Als ik vorderingen, voeg ik ze toe aan deze dagboek pagina !