Geen APK, nieuwe kop en ventilator met problemen
Geen APK, nieuwe kop en ventilator met problemen
OK, ik weet dat je niet onvoorbereid voor de APK moet gaan maar het zou wel leuk zijn geweest als......
Het merendeel is inmiddels al vervangen/hersteld! De gordelvanger gaat er straks in, en de banden staan nu met het profiel in de juiste richting. Tja, iemand verbaasd dat mijn vrouw de telefoonnummers van technische alarmdiensten koestert als ik zelf iets ga herstellen?
Groter, maar niet APK probleem (maar wel een JP probleem!) is dat de ventilator (waarmee de koelvloeistof in de radiateur wordt gekoeld) niet of maar heel kort werkte. De koelvloeistof werd kennelijk te heet en was de BG na 20.000 aan de volgende koppakking toe. Niet verwacht omdat we de turbo verdachtten (nog steeds wel, maar dat zal blijken na een kleine 1000 kilometer). Dewatertemperatuur meter stond en staat na een paar of een paar honderd kilometer mooi op 12 uur, daar viel weinig aan te zien; het koelvloeistof verbruik ging richting 1 op 100....
Inmiddels is dus na net geen 741.000 kilometer de kop vervangen. Toen we die testten ontdekten we het ventilator probleem; omdat er toch gereden moest worden hebben we (nou ja, ik stond voornamelijk in de weg!) een fan blad op de waterpomp gemonteerd (zoals de meeste oudere 7- en 9 bakstenen dat hebben) en gaan we het relais en de motor van de fan testen. Maar wie weet hoehet relais wordt aangestuurd?
Er komen een wit/zwarte en een blauw kabeltje naar het relais, en een drietal dikkere kabels. Beide stuurkabeltjes leken een spanning van rond de 12 volt te hebben.
Ik heb de volgende vragen:
Waar pikken deze kabeltjes het signaal op? Haynes schrijft over iets aan de zijkant van de radiator of in een waterslang, maar beiden kon ik niet vinden.
(945, LPT motor, mj 1995, automaat, ECC)
Moeten beide een hoge spanning hebben of moet er voldoende potentiaal verschil zijn om de fan te laten draaien? Mij lijkt een "0" en een variabele spanning logischer, tenzij er sprake zou zijn van twee verschillende sensoren/meet punten.
Wat is de "start ventilator" temperatuur en welk voltage hoort daarbij?
(Na een halve minuut of korter leek het ding al te stoppen, bij een verdraaid hete slang tussen blok en radiateur!)
Heeft iemand wellicht zo'n relais liggen?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, tips en ervaringen!
Bij voorbaat dank!