koppeling probleem volvo 740 b230f
koppeling probleem volvo 740 b230f
Ik heb sinds kort (3 weken) mijn eerste 740, gevonden op een wrakkenveldje bij een saab dealer. Ik heb sinds het behalen van mijn rijbewijs alleen nog maar volvo gereden, eerst 360 343 (dat is geen echte volvo natuurlijk) en nu rij ik een amazon uit '67, een prachtige wagen maar hij staat nu al 3 winters weg te roesten (pekel enzo). Vandaar dat ik voor de winter een nieuwere volvo bij wilde hebben. Dit werd de 740 met werk. Het interieur was beschimmeld, en de koppeling was op zijn einde (265 duizend kilometer). Maar verder is het een prachtige wagen absoluut geen roest, mooie lak geen deuken.
Inmiddels heb ik een tweedehands interieur in de auto geplaatst, een rood interieur van marktplaats helemaal gereinigd en gecombineerd met het zwarte kunstof, prachtig resultaat!
Ook heb ik een nieuwe koppeling in huis en vol goede moed begonnen aan het vervangen, maar nu loop ik vast bij het demonteren van de versnellings bak. Ik ben zelf een handig sleutelaar (vroeger de oldtimer brommers en natuurlijk de amazon) maar nog nooit zoiets groots gedaan als een nieuwe koppeling voor een auto. Ik kreeg dan ook hulp van een vriend, eerste monteur, maar die had geen volvo ervaring (wel mini ). Enfin hij komt er in ieder geval niet uit.
De versnellingsbak wil gewoon niet van het blok af, ik heb alle mogelijke steunen, schroeven draadjes enz. los (geheel volgens de Haynes) ook heb ik VADIS bekeken, nu lijkt het alsof er twee schoeven zijn afgebroken, maar toen ik nog is de VADIS aan het bestuderen was zag ik dat het wellicht pennen waren een net boven de startmotor en een bij de uitlaatbeugel. Klopt dit?
Misschien woont er iemand met ervaring in de buurt om even te komen kijken wat er aan de hand is, of (evt. tegen vergoeding) mij te helpen sleutelen. Ik woon in driebergen.
Ik vind het zonde om deze auto nu uit elkaar in onderdelen weg te doen of naar de sloop te brengen daar is deze 740 estate uit 1989 echt nog te mooi voor.
ik hoop dat iemand mij kan helpen!