Versnellingsbak vervangen (...) één groot drama + pookje opgelost
Versnellingsbak vervangen (...) één groot drama + pookje opgelost
Na twee dagen sleutelen... zit mijn oude bak er weer in. Maar schakelen ho maar!
zondag om twaalf uur begon ik met het demonteren van de versnellingsbak uit Lobbes 740 '89.
Een aardige klus als je dit voor het eerst doet. Na enige uren zat de "nieuwe" bak er onder. Ik stond wel een beetje lullig te kijken toen ik mijn koppelingskabel niet kwijt kon. De nieuwe (oudere??) bak was ingericht op kabel en niet hydrolisch. Affijn bak er weeronderuit, kogel overzetten, want de kabel trekt en de hydroliek drukt. Ik meen het koppelingshuis los te moeten halen, dit hoefde niet, want de moer bleek aan de achterzijde verborgen aanwezig te zijn. De -door een volvodealer...- geleverde oliekeerring voor de uitgaande as bleek veel te klein te zijn. Ik balen!
Deksel met oude keerring van de ander bak afgehaald, waarbij de pakking natuurlijk kapot gaat, Bij het weer willen monteren van het koppelingshuis blijkt de as iets naar buiten te zijn gekomen en wil niet meer "aanliggen" Bovendeksel eraf en tot mijn stomme verbazing ligt er een gebroken veerring tussen de tandwielen. Oude bak maar weer samengebouwd en maandag om 17.00 u, -om 9 uur begonnen- hangt alles er weer in.
Per saldo heb ik alleen de koppeling en drukgroep kunnen vervangen, maar niet het brommende lager op de uitgaande as. DAT IS GRUWELIJK BALEN!!!!!
In het donker heb ik dus niet gezien dat de pook 180 graden was gedraaid. Dat gebeurde tijdens het aan de onderzijde draaien van de pasbus in het frame, het pooje draaide natuurlijk vrolijk mee...
een iets minder droevige baas van Lobbes,
Peter