Horten en stotende 960 op LPG G3 LPI (Opgelost)
Horten en stotende 960 op LPG G3 LPI (Opgelost)
Horten en stoten (opgelost)
Inleiding:
Een poosje geleden heb ik met mijn 960 3.0 G3 LPI ook een horenten en stoten ervaring meegemaakt.
In het begin liep ie een beetje onregelmatig stationair, wat later was er ook een licht inhouden bij constante snelheid zowel op benzine als op gas. Weer wat later begon dit fenomeen zich vaker en heviger te manifesteren.
Acties:
Na uit eindelijk er poepziek van te zijn heb ik de motorkap opengetrokken. Uiteraard heb ik dit medium geraadpleegd en de alhier zich bevindende expertise te hand genomen.
Als je goed nagaat waar het gestotter vandaan zou kunnen komen en het normale denken zou je zeggen de ontsteking zeker omdat het op benzine als op gas zich voordoet.
Een tweede euvel waar ik mee te kampen had is dat als je ’s morgens de auto startte deze soms verschrikkelijk naar benzine stonk. Later kwam ik erachter dat de lekkage op de kop van de inspuitrails te vinden was en deze gek genoeg wanneer de motor iets warmer werd vanzelf stopte met lekken. Eerder heb Ik de garage er al een paar keer naar laten kijken maar zij konden niets vinden.
De volgende zaken hebben de revue gepasseerd, ik de contacten van de luchtmassameter en andere connectoren schoon gemaakt en droog geblazen met perslucht. De bougies eruit gehaald en schoon gemaakt, voor zover hiervan sprake was en er pas 15k km inzaten en brandschoon waren. Alles zag er goed uit en heb geen euvel kunnen ontdekken. De connectoren van de bobines waren niet al je best meer maar draadjes maakte goed contact.
Het gestotter bleef.
Ten einde raad de wagen naar Ton van Kuyk, Volvo-dealer, in Den Helder gebracht.
Aldaar het ik doorgegeven dat er geen foutcodes zijn, de bougies schoon zijn en de contacten gereinigd zijn. Ik vermoedde dat het misschien de luchtmassameter (LMM) was en die kan ik niet testen.
De garage heeft de volgend acties uitgevoerd en een dag was de schade:
- Storingscodes lezen en resetten VST/VCT 30,84
- Stekker bobine vervangen 3x 23,13
- Gasklephuis gereinigd 23,13
- Bougieset gereinigd 15,42
- Totaal 92,52
- Plus BTW 19% 110,10
Al met al een knappe optelsom met als resultaat 0,0. Men was al van plan een nieuwe luchtmassa meter a 246 euro te gaan bestellen. Hier heb ik de boot maar even afgehouden.
Ik heb Sjoerd van Hunters Volvo-parts www.huntersvolvoparts.nl gebeld of hij er een had liggen. Dat had hij zeker en een paar dagen later ben ik bij hem langs gegaan. Daar de andere luchtmassameter geplaatst en een rondje gereden. Helaas bleef het euvel gelijk. Ik hoefde de LMM gelukkig niet te kopen maar heb wel het een en ander aan andere onderdeeltjes bij hem aangeschaft. Met hem pratende merkte hij op dat het ook kon liggen aan valse lucht na de LMM en dat daardoor de Lambda sonde een verkeerde meetwaarde aan de ECU door gaf. Dit werd ook door de garage genoemd. Hierdoor heb ik mijn plan getrokken.
Om de zaak dan maar definitief op te lossen heb ik de Vadis geraadpleegd en alles wat kapot kon zijn aan rubbers en pakkingen besteld bij de Volvo dealer. Gelijktijdig heb ik ook de onderdelen voor het vervangen van de lekkende inspuit rails aangeschaft. Dit levert een kostenpost op van in totaal 116 euro.
Zie foto.
Gelukkig heb ik een grote garage waar je lekker in kan werken. Ik heb het gehele inlaat gedeelte van de wagen verwijderd (zie foto) om uiteindelijk de pakking van het inlaatspruitstuk te kunnen vervangen. De pakking van het inlaatspruitstuk was bij cilinder 6 voor een stukje van c.a. 3 cm verdwenen en had verder hier en daar wat scheurtjes. Al snel komt er een gevoel van hoop dat het mankement gevonden is. En passant ook de lekkende inspuitrail (die ik ook bij Sjoerd heb gekocht) vervangen. Al met al toch wel een werkje waar je op je gemak drie avondjes mee zoet bent. (niet continue maar een uurtje of 3 per avond). Het resultaat, 0,0 met uitzondering dat de benzinelekkage is verholpen en dat er een nieuwe pakking inzit. De hoop wordt gelijk weer in de grond geboord.
Oplossing:
Het gehele inlaat traject is ootje pietje, waar zou dan het duivelse mankement zich bevinden? Toch maar weer de ontsteking gaan verdenken. De 960 is uitgerust met een elektronische ontsteking vanuit de ECU, de wagen heeft zes bobines, als er iets mis gaat met een bobine merkt de ECU dat en geeft dat aan met een storingscode. De ECU geeft geen storing aan. Om maar van het gelul af te zijn een nieuwe set bougies gehaald en deze er ingezet. Resultaat, zo mooi heeft ie nog nooit gelopen. Het bleek dat er een rotte bougie tussen zat die soms wel en soms niet mee deed en roet in het eten strooide. De bougies die ik er in heb zitten zijn originele Volvo bougies met drie contact puntjes.
Conclusie:
Murphy heeft weer goed zijn best gedaan, heel goed zijn best gedaan.
Al kijk je er naar soms zie je het niet. De garage ziet het soms ook niet. Niet alle hulp stuurt je in de goede richting. Het zit soms in een klein hoekje. Ook dure bougies gaan kapot binnen de normale levensduur. Al met al worden we wel wijzer. De wagen rijd weer als de spreekwoordelijke trein.
Volgende project: Waarom gaat het Lambda-sonde lampje af en toe branden. De ECU geeft dan de codes 2-2-1, 5-1-1, vooral die laatste is een raadsel. Mogelijk dat het iets met de G3 LPI installatie te maken heeft of dat de Lambda-sonde niet helemaal ootje pietje is.
Frank