Motorrevisie B230FB
Motorrevisie B230FB
Beste mede-baksteenfanaten,
Ooit had ik de wens om eens een hele auto te spuiten. Dat is nu met de Fiat Panda gerealiseerd en krijgt in het voorjaar een gevolg met onze rooie. Er was nog een wens en die dreig ik de komende tijd te gaan verwezenlijken.
Ik wil ooit graag een keer een hele motor volledig reviseren. Het gaat puur om de ervaring. Ik heb geen haast en ook niet veel tijd, dus het zal een tijdje kunnen gaan duren. Nou kom ik bij het voorbereiden op een paar vragen:
1- Eigenlijk zou ik ooit het liefst overstappen op de LPT- motor (B230FK) en dus een "slecht" exemplaar daarvan aanpakken, maar op het moment zit er een B230FB in en ik verwacht dus ook dat de Automaatbak ,de kabelboom, de computers en de achteras vervangen moeten worden. klopt dat? (Daarbij moet ook de LPG-installatie aangepast worden denk ik.)
2- Het gemakkelijkst is natuurlijk het reviseren van een B230FB. Het is bekend dat deze motor weliswaar betrouwbaar is, maar niet erg geciviliseerd als het om resonaties gaat. Vooral in combinatie met de automaat is het geluidsniveau bij snelwegtempo niet bepaald passend bij dit type auto, ondanks de aanpassingen van de Noise-killlers. Wat kunnen we doen om deze motor een beetje meer manieren bij te brengen?
3-Wie heeft er een revisabele B230FB liggen/staan en wat kost zoiets?
4- Wie kan me helpen met het inventariseren van deze klus? Wat heb ik nodig aan (speciaal) gereedschap? Wat kan ik zelf en wat moet ik beslist aan anderen overlaten en wat kost dat dan?
5- Iemand nog suggesties?
Graag geen discussies naar aanleiding van deze posting, alleen tips en adviezen.
p.s. onze Rooie doet het nog prima, olieverbruik 1 liter op 10.000 km, LPG 1 op 8 tot 1 op 9.
Bij voorbaat dank!