turbodrukmeter - wat meet ik nu waar?
turbodrukmeter - wat meet ik nu waar?
Ok...toch nog even een vraag over de veelbesproken turbodrukmeter.
Bij het afstellen van mijn MBC had ik een turbometer direct na de turbo aangesloten. De boost die ik daar heb gemeten heb ik gebruikt om de MBC af te stellen (ongeveer op 0,7 - 0,75 bar voor zover ik kon aflezen). Ik meet op die plek geen vacuum, wat me op zich logisch in de oren klinkt.
Stel nu dat ik de meter zou aansluiten op het inlaatspruitstuk, dan ga ik waarschijnlijk wél vacuum meten. Meet ik hier ook een andere turbodruk dan direct na de turbo? En zo ja, waar zit 'm dan het verschil precies in? Meet ik op het inlaatspruitstuk een hogere druk, of juist lager?
Stel dat ik mijn turbodrukmeter weer ooit wil gaan aansluiten en ergens onder het stuur wil inbouwen, dan is het inlaatspruitstuk een praktischer plek, scheelt ongeveer een meter slang.