Dagje bij de dokter
Dagje bij de dokter
Vandaag weer eens bij Timen geweest. Aanleiding was een barstje/scheurtje in mijn uitlaatspruitstuk, een toch wel erg hoog koelvloeistofverbruik en het feit dat mijn wagen zeer binnenkort voor de APK moet. Het scheurtje zou een APK-afkeur kunnen worden omdat e.e.a. niet meer gasdicht is
Zoals meestal het geval is, was er weer iets meer aan de hand dan voorzien.
We zijn om 09:30 begonnen met het zoeken naar een vervangend spruitstuk in "het schuurtje" van Timen want sleutelen aan een uitlaatspruitstuk van een auto die net 135km achter de rug heeft is geen pretje. Timen heeft er meerdere liggen maar die hebben bijna allemaal wel een scheurtje. Dit is zowieso een kuurtje van B230 uitlaatspruitstukken maar in de regel geen enkel probleem (trekt dicht bij verwarming). Door een verzameling lasapparatuur(TIG, MAG, ..) en kennis van het lasproces is het lastig, maar mogelijk om de meeste scheurtjes te lassen. Dat hebben we dus ook gedaan op een verder goed uitziend uitlaatspruitstuk.
Vervolgens begonnen om het uitlaatstuk en de turbo te verwijderen. Timen zag direct dat ook de downpipe, in de buurt van de lambdasonde, enkele scheurtjes vertoonde dus die hebben we er ook meteen afgehaald.
Observatie: het scheurtje in het spruitstuk, dat zichtbaar van voren was, was eigenlijk een hele grote scheur die doorliep over de volledige achterkant. Als je het spruitstuk tegen het licht hield kon je er bijna doorheen kijken. Zelfs voor meester Timen was dit iets teveel van het goede, dit spruitstuk kon direct afgeschreven worden. (misschien kan Timen nog een fotootje plaatsen van afgeschreven spruitstuk).
Na demontage van de turbo van het spruitstuk uiteraard de turbo ook nog even in detail bekeken. Geen speling op de rotoras, toch mooi na 507.000km, echter bij de wastegate was het iets minder florissant. Het viel al op dat de wategate niet erg soepel bewoog. Nadere inspectie bracht aan het licht dat de wastegate (klepje) zelf er prima uitzag maar dat het gat, dat het klepje afdekt en waardoor de uitlaatgassen stromen als de wastegate open staat, volkomen kapot was. Het leek wel gesmolten. De wastegate kon dus ook niet meer volledig dicht!.
Als je dit ziet kan je opeens verklaren waarom mijn auto altijd al "lui" is geweest (was). Je moest altijd flink toeren maken om beweging in de zaak te krijgen maar dan ging ie ook als de brandweer. Er werd bij lage toeren gewoon erg veel turbodruk direct door de halfopenstaande wastegate afgevoerd.
Even paniek bij mij, want een nieuwe turbo is toch altijd prijzig. Maar geen probleem, want meester Timen heeft in zijn schuurtje natuurlijk altijd wel wat liggen, in dit geval een identieke turbo waarvan het rotor gedeelte naar de turbohemel was. De TD04-13C turbos van Mitsubishi kunnen heel eenvoudig gesplitst worden in het "rotor" deel en het deel waarin de wastegate zit (het deel op de foto). We hebben dus dit laatste deel uitgewisseld en voila: een prima turbo waarvan de wastegate soepel loopt én dicht kan.
Meester Timen heeft ondertussen ook nog even de scheurtje in de downpipe gefixd.
Vervolgens alles weer ingebouwd.
Parallel aan het inbouwen hebben we ook nog e.e.a. aan andere klusjes uitgevoerd want het koelvloeistofverbruik baart mij toch ook zorgen. De waterpomp blijkt niet helemaal fris meer, de keerring aan de voorkant draait met de as mee i.p.v. stil te staan en in het wiel waarover de V-snaar loopt is duidelijk het residu van een behoorlijke hoeveelheid verdampte koelvloeistof te zien. De waterpomp hebben we dus ook maar vervangen. Meteen ook maar de korte slangetjes bij de warmtewisselaar van het oliefilter vervangen. Deze slangetjes waren al helemaal "gum" geworden o.a. door olie etc. En als je bij Timen bent en we hebben het over het koelcircuit, dan ontkom je natuurlijk ook niet aan een thermostaat met een ontluchtingsgaatje. Die wilde ik al hebben en ik heb meteen gekozen voor een "koude" versie van 82C.
Ik kon eigenlijk niet wachten om met de "nieuwe" turbo te gaan rijden maar allereerst moest de koelvloeistof weer aangevuld worden en hebben we de motor enige tijd laten lopen. Dat was geen pretje want alle olie en vette vingerafdrukken op de turbo en uitlaatspruitstuk moesten eerst "schoonbranden".
Op de valreep nog even een stelplaatje van 3.65 laten maken want net die maat had Nordicar afgelopen sleuteldag niet. Om 17:30 dan toch maar gestopt.
Het verschil met de "kapotte" turbo is groot. Je merkt dat de wagen bij minder toeren meer al "bite" heeft, ik ben nu al een beetje bang voor wegen met veel bladeren of modder. Ik zal mijn rijstijl enigzins moeten aanpassen.
Al met al een zeeeeer zinvolle en voor mij leerzame dag in Vaassen. Nomaals dank aan meester Timen en op naar de APK.