MBC zit er in! :-)
MBC zit er in! :-)
Vandaag de MBC in mijn 940 gemonteerd, en een turbodrukmeter (VDO) provisorisch aangesloten zodat ik rijdend de druk in de gaten kon houden. Na een keer of drie aanpassen van de MBC staat ie nu op een veilige 0,7 - 0,75 bar. Wat een verschil!
Eerst rustig gereden richting een stukje snelweg, en dan valt op dat de turbo al vanaf 1800 toeren aardig oppakt met ongeveer 0,4 - 0,5 bar druk. Dat komt vooral het comfort ten goede, want de auto is nu verschrikkelijk lui en laagtoerig te rijden. Met warme motor mijn 940 eens flink de sporen gegeven op de snelweg. Met name de tweede versnelling vond ik gewoon ENG: tot 2500 - 2700 toeren is ie al behoorlijk vlot, maar eenmaal boven de 2800 toeren wordt het een BEEST. Boven de 3500 toeren spuit ie er vandoor, voor mijn gevoel echt absurd snel, en met een echte fluitende turbo. Eenmaal in de derde versnelling raas je echt iedereen voorbij en voor je het weet zit je op 120. Ik heb geen topsnelheid geprobeerd, maar tot 140 - 150 km/u zit er nog heel veel leven in, dus ik geloof wel dat dat richting de 200 zou moeten kunnen. Ik herken de opmerking die ik van Kristof ooit eens heb gelezen nadat hij zijn MBC had geinstalleerd: na het ritje moest ik hoognodig een sigaret.
De turbometer is er intussen weer uit, zodat uit niks blijkt dat het intussen om een high pressure gaat. Een echt wolf in schaapskleren.
Hoe zit het nu met LPi? Ik weet dat met een verdamper lpg-installatie boven de 4000 toeren wordt ontraden, vanwege de hitte. Kan je met Lpi wel wat hoger in de toeren? Of is het verstandig om voor echt ver doortrekken in de toeren naar benzine over te schakelen?