warme start en koelwater (diagnose: koppakking NIET lek!)
warme start en koelwater (diagnose: koppakking NIET lek!)
De eerste (kleine) minpuntjes van mijn nieuwe aanwinst komen nu aan het licht.
1. Ik heb een lastige warme start. Koude start gaat prima (en op benzine, want LPi). Bij warme start duurt het een seconde langer voor de motor aanslaat, deze bokt dat wat, valt een keer terug naar 500 toeren per minuut, en neemt uiteindelijk een stabiel stationair toerental aan van ongeveer 700 tpm. De auto schudt dan wat, alsof ie op drie cilinders loopt. Pas als de auto na een paar honder meter op gas overschakelt loopt de auto weer mooi. Vervuilde benzine-injector? Ik heb ook al geprobeerd weer handmatig op benzine over te schakelen om te kijken of de motor met warme motor op benzine ook niet helemaal mooi stationair loopt. Dat is het geval: ook met warme motor een wat bokkige manier van stationair lopen op benzine. Rijden gaat goed en soepel, alleen stationair loopt ie dan niet mooi.
2. Ik heb het nog niet nauwkeurig bijgehouden, maar ik geloof dat ik koelwater verlies. Ik heb na aankoop het expansievaatje netjes tot de max-lijn gevuld, en vanochtend - na een vrij korte rit- bleek na inspectie dat het niveau was gezakt tot halverwege tussen de min en max streep van het vaatje. Sindsdien is er een paar honder kilometer gereden. Ik zie zo gauw geen plassen of lekkages aan slangen. Wel heb ik het idee dat de radiateur hier en daar wat wit uitgeslagen is. Wat me ook opgevallen is: de meter van de koelwatertemperatuur staat een fractie rechts van het midden, maar blijft daar wel stabiel staan bij warme motor. Bij mijn 740 stond de meter eerder een fractie links van het midden.
Iemand ideeen/ suggesties ?