Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Ontluchten /defecte thermostaat

Ontluchten /defecte thermostaat

Ontluchten /defecte thermostaat

- Ingediend door wp001
Lid
, op 21 okt 2008
- 19 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Lucht in het koelsysteem.

Wanneer je de koelvloeistof heb afgetapt en je gaat opnieuw vullen dan is het onvermijdelijk dat er lucht in het systeem achterblijft.

Door langzaam te vullen kun je het wat vermijden, maar uiteindelijk blijft lucht boven in de cilinderkop aanwezig.

Wanneer je nu de motor start dan zal de thermostaat veel  te laat opengaan . De temperatuur wordt plaatselijk veel te hoog. Er zit immers geen vloeistof tegen een deel van de cilinderkop.  Het gevolg kan zijn dat er ernstige  schade optreedt,  waar de temperatuur te hoog is geweest.

Om de cilinderkop goed te ontluchten, kun je een gaatje van een mm of drie  boren in de zijkant van de thermostaat als extra bypass .  Zelf boor ik het gaatje graag wat groter  om altijd  enige stroming in het circuit te hebben.

Bovendien monteer ik altijd een wat koudere thermostaat (82°)waardoor de temperatuur van de cilinderkop ook wat lager blijft.  Dat is weer goed voor de klepzittingen, die daardoor veel minder snel slijten.  

 

Een paar plaatjes van defecte thermostaten.

                  1                       2                             3                                4

 1. De  lip is  gebroken . De thermostaat staat volledig open. De motor bleef veel te koud.

 2. De  lip is gebroken. De thermostaat sloeg dicht. De cilinderkop kon vernieuwd worden.

     Niet iedereen let (de hele tijd) op zijn temperatuurmeter!

 3.  Het waselement is lek. De thermostaat ging niet open . Weer een cilinderkop naar zijn grootje.

 4. De geleidepen uit de houder geraakt. De thermostaat staat open dus geen schade.

De veer is een drukveer. Het waselement drukt de thermostaat tegen de veerdruk in open als de was uitzet.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • mbroeren
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.