Ontluchten /defecte thermostaat
Ontluchten /defecte thermostaat
Lucht in het koelsysteem.
Wanneer je de koelvloeistof heb afgetapt en je gaat opnieuw vullen dan is het onvermijdelijk dat er lucht in het systeem achterblijft.
Door langzaam te vullen kun je het wat vermijden, maar uiteindelijk blijft lucht boven in de cilinderkop aanwezig.
Wanneer je nu de motor start dan zal de thermostaat veel te laat opengaan . De temperatuur wordt plaatselijk veel te hoog. Er zit immers geen vloeistof tegen een deel van de cilinderkop. Het gevolg kan zijn dat er ernstige schade optreedt, waar de temperatuur te hoog is geweest.
Om de cilinderkop goed te ontluchten, kun je een gaatje van een mm of drie boren in de zijkant van de thermostaat als extra bypass . Zelf boor ik het gaatje graag wat groter om altijd enige stroming in het circuit te hebben.
Bovendien monteer ik altijd een wat koudere thermostaat (82°)waardoor de temperatuur van de cilinderkop ook wat lager blijft. Dat is weer goed voor de klepzittingen, die daardoor veel minder snel slijten.
Een paar plaatjes van defecte thermostaten.
1 2 3 4
1. De lip is gebroken . De thermostaat staat volledig open. De motor bleef veel te koud.
2. De lip is gebroken. De thermostaat sloeg dicht. De cilinderkop kon vernieuwd worden.
Niet iedereen let (de hele tijd) op zijn temperatuurmeter!
3. Het waselement is lek. De thermostaat ging niet open . Weer een cilinderkop naar zijn grootje.
4. De geleidepen uit de houder geraakt. De thermostaat staat open dus geen schade.
De veer is een drukveer. Het waselement drukt de thermostaat tegen de veerdruk in open als de was uitzet.